Spædbørns vejrtrækning generes af trafik

Spædbørn fra 0 til 18 måneder får hvæsende vejrtrækning, hvis de bor tæt på stærkt trafikerede områder i byerne.

Det skriver Berlingske Tidende torsdag.

Jo stærkere forureningen er, jo flere af vores mindste indbyggere må bøde med en ufri vejtrækning.

Forskere fra Dansk BørneAstma Center i København har fulgt 400 spædbørn, der alle var arveligt disponeret for astma.

Og de foreløbige resultater viser ifølge Miljøstyrelsen en tæt sammenhæng mellem luftforurening fra trafikken og hvæsende vejtrækning hos børn i det centrale København. Sammenhængen var ikke nær så udtalt for børn, der boede uden for bykernen.

Lederen af astmaforskningscentret Copsac, professor dr. med Hans Bisgaard, siger, at undersøgelsen af de 400 spædbørns luftvejsproblemer er mere præcis end tidligere undersøgelser, der kun har givet meget indirekte tegn på en sammenhæng mellem luftforurening og luftvejsproblemer.

»Vi har været helt inde i de enkelte hjem hos de 400 børn og foretaget målinger. Det er aldrig gjort før. Samtidig har vi inddraget luftforureningsmålinger fra veje i København.

Vi kender dog langt fra forklaringen på den fordobling i forekomsten af astma, vi har set i løbet af de seneste tyve år. Luftforurening er kun en af flere faktorer, der kan spille en rolle,« siger Hans Bisgaard.

Mens astmaforskerne leder videre efter forklaringer, står det klart, at der ikke foreløbig er udsigt til en løsning af det aktuelle problem med spædbørnenes luftvejssymptomer.

Ifølge undersøgelsen synes hovedkilden til symptomerne nemlig at være de såkaldte kvælstofoxider (NOX). Det er stoffer, som ikke kan fjernes fra dieselbilernes udstødning med de teknologier, der er på markedet i dag.

Samtidig er salget af dieselbiler firedoblet siden 1998.

Heller ikke de partikelfiltre, Københavns kommune vil kræve monteret på busser, varevogne og lastbiler, vil begrænse udslippet af de luftvejsirriterende kvælstofoxider.

En københavnsk miljøzone, hvor de tunge køretøjer kun må køre, hvis de har partikelfiltre, er generelt en stor sundhedsgevinst.

Men den vil ikke gavne de spædbørn, der generes af kvælstofoxider fra dieselbiler.

Funktionsleder i Miljøstyrelsen, Christian Lange Fogh siger, at partikelfiltre kan blive et EU-lovkrav i løbet af 4-5 år, men at det har længere udsigter med teknologi, der kan begrænse udslippet af kvælstofoxider fra dieselbiler.

JP

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen