Passat puster sig op

Den nuværende Passat er blandt andet berømmet for sin rummelighed. Det bliver efterfølgeren givetvis også. Den er blevet lidt større på alle ledder.

Stilen er blevet mere appetitlig. Linierne lidt mere spændende. Og er det ikke som om, der har sneget sig lidt Audi-prestige ind i den næste generation af VW's succes-model, VW Passat?

At dømme efter de første officielle billeder af næste, sjette VW Passat generation, som får sin første fysiske debut på den internationale biludstilling i Geneve i marts, er den i hvert fald udført med sædvanligvis sikker hånd. Den ventes klar hos de danske forhandlere i april, men standardudstyrsniveau og priserne kendes ikke endnu.

Til gengæld lover VW, at ikke bare karrosseriet er nyt, det er motorprogrammet, undervognen og et væld af finesser også.

Den nuværende Passat er blandt andet berømmet for sin rummelighed. Det bliver efterfølgeren her givetvis også. Den er blevet lidt større på alle ledder. Den er 6,2 centimeter længere, 7,4 centimeter bredere, en enkelt centimeter højere, mens akselafstanden kun har flyttet sig seks millimeter. Det giver alt i alt rundhåndede pladsforhold i kabinen og et rekordstort bagagerum. Det er blevet hele 90 liter større, så det nu kan sluge 565 liter.

Bortset fra den mindste 1,6 liters benzinmotor på 102 heste, er de øvrige tre benzinmotorer nye i Passat-programmet. Det gælder de tre firecylindrede FSI-motorer med direkte indsprøjtning, som yder henholdsvis 115, 150 og 200 heste. Hen på efteråret i 2005 kommer en ny topversion, en 3,2 liters V6 FSI-motor med 250 heste.

Også de tre TDI-motorer med pumpe-dyse-teknik på henholdsvis 105, 140 og 170 heste er nye i Passat-sammenhæng. De vil løbende blive tilbudt med partikelfilter. Den stærkeste af motorerne samt den 140 hestes med partikelfilter er udstyret med det nye Piezo-pumpe-dyse-system med to balanceaksler. De kan også kombineres med den stærkt vellykkede DSG-gearkasse, og senere følger alle varianterne med firehjulstrækket 4Motion.

Klog bil

Nyskabelserne i undervognen gælder den fireleddede bagaksel, der er skilt fra karrosseriet med en støjreducerende hjælperamme, samt McPherson forhjulsophæng med aluminiumkomponenter.

Ellers gør VW meget ud af at fortælle, hvor "klog" den nye Passat er på flere niveauer. Den fås eksempelvis med drejelige forlygter, tidens store hit. En smart detalje i ekstraudstyrsprogrammet er også den automatiske afstandsregulering, der sørger for, at den holder afstand til forankørende biler. Fartpilot og sikkerhedssystemet ESP er som ventet standard, ligesom den nye generation "ESP + trailerstabilisering" hører med, når Passat købes med fabriksmonteret anhængertræk. Systemet sørger for, at campingvognen eller traileren slingrer mindst muligt.

Nyt er også, at håndbremsen er erstattet af en elektronisk parkeringsbremse, som virker ved tryk på en knap. Og et fjernbetjent start- og låsesystem gør nu også den klassiske tændingsnøgle overflødig i Passat.

Og endelig, når den moderne bilkøber, går ud og køber en bil, forventer han eller hun faktisk at få lidt mere end en bil. Nemlig et transportmiddel, som passer til et moderne kommunikationssamfund. Passat'en kan udrustes med nyttige sager som 230-volts strømforsyning til f.eks. den bærbare computer. Til Bluetooth-mobiltelefoner fås et anlæg med håndfri betjening, som betyder, at samtalen kan indledes udenfor Passat'en og videreføres i bilen via Bluetooth-enheden.

Bestselleren Passat har knapt 32 år på bagen og er produceret i over 13 millioner eksemplarer i de første fem generationer.

claus.worup@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.