SsangYong Rexton: Korealternativ

SsangYong Rexton er på mange måder en Mercedes-kopi til næsten halv pris.

SsangYong Rexton 4x4 er seneste skud på den koreanske stamme, der efterhånden vokser sig stor og stærk. Nogle vil måske spørge, om der ikke for år tilbage var noget med en SsangYong Musso, der kom, så - og døde. Det var der. En forhandler importerede et halvt hundrede, hvoraf de fleste vel stadig befærder de danske veje.

Den nye SsangYong Rexton har kun en smule af navnet til fælles med forløberen. Designet står Italdesign med Giugiaro for. Stor, flot, elegant og med et schwung, der ikke står tilbage for de tyske ikoner - Mercedes Benz M-klasse og BMW X5.

Også teknisk set stammer en stor del af mekanikken fra Mercedes, med hvem fabrikken har et nært samarbejde.

1,9 ton sindighed

De allerfleste Ssangyong vil sikkert tilbringe 99 pct. af tiden på asfalt, og her kører koreaneren som de fleste andre, store firehjuls-trækkere af den nyere skole - ikke overvældende godt sammenlignet med mere lavtgående personvogne, men hæderligt med pil opad.

Styretøjet er indirekte, og der skal snurres en del med rattet for at hive kareten rundt i en undvigemanøvre, og krængningen ved pludselige kursændringer er til at føle på.

Men når alt det er gået i blodet, og man har vænnet sig til, at det ikke er en Alfa GT, er kørslen på landevej tilbagelænet, støjsvag og uden særlige påvirkninger af vind og vejr.

Der er lidt dagligstue over førerpladsen. Fede sæder, masser af hjælpemidler og lys her og der. For at fuldende billedet får man lyst til at invitere fruen med i håb om en gang mørkning med kaffe og højtlæsning.

Ingen Land Rover

I terræn kan man byde den meget - men langtfra alt. I modsætning til de andre Mercedesdele, der sidder i SsangYong, er undervognen fabrikkens egen. Hverken værre eller bedre end de fleste andre fra samme verdensdel, men lysår efter for eksempel Toyota Land Cruiser for ikke at tale om Land Rover Discovery 3, som J-P Motor nyligt kørte gennem det værst tænkelige terræn i Skotland.

Transmissionen har tre muligheder:

To-hjulstræk på baghjulene (igen en arv fra M-B), 4x4 med træk på det eller de hjul med det bedste greb via en viskosekobling. Eller 4x4 med spær mellem for- og baghjul. Men ingen garanti mod et spinnende hjul i en fedtet situation.

På de biler, der er solgt siden introduktionen, er der ikke ESP og bremseassistent. Det kommer med som standardudstyr efter 1. januar 2005. Alene af den grund vil det være fornuftigt at udsætte købet indtil da.

Mercedes-maskiner

Der er to motorvarianter: En 3,2 liter benzin af Mercedes herkomst, fremstillet på licens i Korea. Seks cylindre på række, 220 hk og et største moment på 312 Nm ved 4.600 omdr. Direkte indsprøjtning. Topmoderne mekanik til lavpris.

Men det er dieselen, der sælges, og det er den lige så kendte 2,7 liter Mercedes-Benz turbo diesel, vi testede. En herlig common rail maskine med fem cylindre på række og en effekt på 165 hk. Den passer som fod i hose til den sindige koreaner.

Momentet på de 340 Nm er måske ikke overvældende fra 2,7 liter, men man har det fuldt ud mellem 1800 og 3200 omdr., hvor man har brug for det. Brændstofforbruget kunne frygtes på en så stor og tung bil, men et snit på 11,6 km/l er slet ikke så ringe.

Transmissionen er ren Mercedes, og den glimrende fem-trins automatgearkassse med tiptronic er som skabt til konceptet, også i terræn, hvor man kan bruge den manuelle del. Fås også med manuel femtrins gear. Som et lille kuriosum - der er to bakgear, et til fedtet og et til tørt terræn.

Sikkerheden er ikke koreanernes stærke side. To airbags, dog sideairbags, hvis man ofrer læderstue. Største påhængsvægt på 3500 kg betyder, at hestetrailerfolket er godt hjulpet.

Da mærket er så nyt, er forhandlernettet smalt.

Dog er der nu 18 forhandlere jævnt fordelt over landet. Næste år vil der efter importørens oplysning (Nissan, Daewoo og nu Ssangyong) komme flere.

Pris på gule plader 225.000 kr. plus eventuel moms 43.390 kr. Med automatgear og læder 255.000 kr. plus eventuel moms 48.984 kr. På hvide plader med syv sæder 579.995.

carl.buus@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.