Fatima-sag skader integration
Danskernes indtryk af ekstreme muslimer bliver bekræftet, og indvandrere mister lysten til at deltage i politik, siger integrationskonsulent og politiker.
Uanset hvad det socialdemokratiske byrådsmedlem Fatima Shah mener om stening af utro kvinder, og uanset hvordan hun faktisk ser på islam og sharia-loven, er skaden sket.
Hele forløbet om den omstridte 29-årige læge, som onsdag optrådte på dagbladet B.T.'s forside med teksten "Hun går ind for stening", er et yderligere tilbageslag for integrationen af muslimer i Danmark. Det vurderer indvandrerkonsulenten, forfatteren og debattøren Fahmy Almajid.
»Sagen har kun bidraget til en dybere kløft, til mere had og til flere generaliseringer. Der er kommet mere ammunition til forestillingen om, at alle muslimer mener, at kvinder bør stenes for utroskab. Også selv om man er læge, politiker og velintegreret. Det er både til skade for danskere og muslimer. Faktisk er det lige meget, at hun nu trækker sig tilbage fra politik og modificerer sine udtalelser tilbage. Skaden er sket,« mener Fahmy Almajid.
Pas på med udtalelser
Artiklen i B.T. er baseret på et interview med debattøren og socialdemokraten Mohammad Rafiq.
Fahmy Almajid vurderer, at Fatima Shah selv bærer en del af skylden for balladen.
»Det kan godt ske, at hun er blevet fejlciteret, men hun burde have sikret sig, hvad meningen med interviewet med Mohammad Rafiq egentlig var, og hun skulle have været mere forsigtig. Faktisk mener jeg, at politikere, som ikke er blevet medietrænet, skal være yderst varsomme med at udtale sig til pressen,« siger han.
Men det er vel vigtigt, at vi hører politikernes synspunkter?
»Ja, men hun bør kende konsekvensen. Hun burde også have husket, at hun har en pligt over for de mennesker, der har valgt hende.«
Men konflikten forsvinder jo ikke af, at man ikke ytrer sin holdninger?
»Nej, så har vi absolut et problem. Jeg håber bestemt heller ikke, at der er mange herhjemme, som går ind for stening, for så skulle de hellere rejse tilbage til de lande, som praktiserer de modbydeligheder.«
Lyst til politik aftager
Fahmy Almajid understreger, at debatten om sharia-lovgivningen i sig selv er omsonst.
»Ingen herhjemme kan i virkeligheden udtale sig om sharialoven, for vi har ikke nogen kyndige på området. F.eks. er der ikke én rigtig uddannet imam. Sharia er kun et spørgsmål om fortolkning. Sharia under Taleban-styret i Afghanistan betød, at kvinder ikke måtte tale højt eller grine. I Saudi Arabien må de gerne grine, men ikke køre bil. Og i Syrien må de grundlæggende gøre, hvad de vil. Og når man tolker sharia bogstaveligt, svarer det til, at danskerne tog Det Gamle Testamente bogstaveligt,« siger Fahmy Almajid.
Den 42-årige Ben Haddou kom til Danmark fra Marokko i 1971. Han sidder i dag i Københavns Borgerrepræsentation for CD. Han mener også, at sagen om Fatima Shah er ødelæggende for integrationen.
»Den er med til at skabe mistillid til politikere med anden etnisk baggrund, og unge indvandrere mister lysten til at gå ind i politik, fordi de oplever, at de meget nemt kan misbruges.«
Han er ikke overrasket over, at interviewet, som udløste balladen om Fatima Shah, er lavet af Mohammad Rafiq.
»Vi ser gang på gang, at indvandrere jorder og misbruger hinanden for at fremme deres politiske karriere eller for at få fingre i statstilskud. Jeg nævner bare organisationer som Indsam, POEM og Broen. Og Mohammad Rafiq stiler efter en folketingsplads for socialdemokraterne.«
Risikerer du nu ikke selv at blive en af dem, der jorder de andre?
»Jeg er ikke en af dem, der fører personangreb. Det ved de folk, der kender mig fra mine syv år i Borgerrepræsentationen. Men vi har virkelig et problem, når indvandrere sviner andre indvandrere til.«