Knasende sejr

Har børnefamilien brug for at spare penge på husholdningsbudgettet, kan man overveje at købe billige discountcornflakes fremfor de populære Kellogg's. Smagsmæssigt er der ikke så stor forskel. Det er der til gengæld på prisen.

Har man sagt cornflakes, må man også sige Kellogg's.

Der er absolut ingen vej uden om det populære cornflakes-mærke, når det drejer sig om de knasende sprøde majsflager, som hver morgen hældes op i hundredtusindvis af dybe tallerkener i det ganske land og indtages i mere eller mindre søvndrukken tilstand.

Også i Jyllands-Postens store cornflakestest spillede Kellogg's en dominerende rolle.

Ikke nok med at majsflagerne fra Kellogg's endte som smagstestens vinder. De kendte cornflakes er tilsyneladende også markedsført så dygtigt, at blindtesten af de 10 forskellige cornflakesmærker i perioder mest af alt kom til at minde om en gættekonkurrence om, hvorvidt det nu var Kellogg's cornflakes, de fire smagsdommere fik serveret.

Før panelet præsenteres, er det på sin plads at understrege, at testens anden konklusion er, at Kellogg's sejr var mindre overbevisende end forventet. De dyre økologiske Natura-cornflakes samt discountflagerne fra Hahne var med helt fremme i slutspurten om bedste smag, konsistens og udseende.

Desuden kunne flere af de andre billigere mærker ifølge dommerne også måle sig med Kellogg's, så der er derfor mange penge at spare på husholdningsbudgettet, hvis man tager prisen med i betragtning, når der handles cornflakes.

Vælger man for eksempel testens nummer tre, de billige Hahne-cornflakes købt i SuperBrugsen, sparer man 17,33 kroner, hver gang man køber et kilo Hahne fremfor et kilo Kellogg's.

Og smutter man i Aldi efter Chrunchy Cornflakes, som i øvrigt også er produceret af C. Hahne i Tyskland, er prisforskellen mere markant, som man kan se i skemaet.

Smagen vigtig

Aldi-cornflakesene udmærker sig ved at være billigst i testen med en kilopris på kun 14,95 kr., mens Rømers økologiske cornflakes må se sig stemplet som testens absolut dyreste mærke til 63,75 kr. for et kilo. Kellogg's befinder sig i den dyrere ende med en kilopris på 38,60 kr.

Men når det drejer sig om cornflakes, handler det langt fra kun om pris. Det understreger i hvert fald testens inkarnerede cornflakesspisende dommer, studerende Kasper Jessing, som også mener, at vane og identifikation med mærket spiller en rolle for ham.

Kasper Jessing spiser normalt Kellogg's Cornflakes til morgenmad og bedyrer frejdigt ved testens begyndelse, at han sagtens kan smage forskel på en mundfuld Kellogg's og en mundfuld andre cornflakes.

Knap så skråsikre er de øvrige tre dommere: kokken Palle Enevoldsen, som driver firmaet Gastronomi & Vin i Århus, ernærings- og husholdningsøkonom Jette Stensgaard, der underviser på husholdningsskolen Sansestormerne i Århus, samt den lille majs i enden af kolben, otteårige Emma Krogh Thomasen, der bare elsker cornflakes.

Testen er naturligvis en blindtest, og den første portion, de fire skal knase sig igennem, er Rømers økologiske cornflakes. Cornflakesene er hver især væsentlig mindre end almindelige cornflakes, hvilket vækker stor beundring hos den yngste paneldeltager. Begejstringen er dog knap så stor hos det øvrige panel, om end de økologiske cornflakes også får pæne ord med på vejen.

»Hvis min mund var halvt så stor, ville jeg nok også foretrække dem. For de smager godt, men jeg synes, de er for små og bliver netop på grund af størrelsen hurtigt bløde,« konstaterer kokken Palle Enevoldsen.

De næste majsflager kommer fra Urtekram og er ligeledes økologiske. De er tilgengæld ikke særlig populære hos dommerne, der alle mener, at cornflakesene hurtigt bliver bløde og kedelige.

»De er for neutrale i smagen,« konstaterer Jette Stensgaard, mens Kasper Jessing føler sig hensat til triste minder fra barndommen.

»Smagen minder mig om de cornflakes, mine forældre - i et forsøg på at spare penge - puttede over i Kellogg's-poserne for at få mig til at tro, at det var de rigtige Kellogg's. Men når det kommer til cornflakes, kan jeg ikke snydes,« griner han. Senere i testen er det lige før, han må tage sine ord i sig igen.

Tykke og tynde

Men først skal dommerpanelet smage sig igennem de næste portioner. Der bliver smasket og knaset, duftet og trykket med ske på flagerne. Næsen sættes helt ned mod cornflakesene, der alle er overhældt med økologisk letmælk. Ved portion nummer syv, som indeholder NM Foods cornflakes fra Fakta, løftes der øjenbryn.

»Pæn ensartet størrelse, og en porøs sprødhed,« roser Palle Enevoldsen og suppleres af Jette Stensgaard, som har fundet sin foreløbige favorit og kan lide eftersmagen. Kasper Jessing er et øjeblik overbevist om, at han har med Kellogg's at gøre.

»Nej, Kellogg's er i hvert fald tykkere,« svarer Emma, og bringer dermed Kasper i tvivl. Han er hurtigt på retræte, for cornflakesene bliver alligevel for hurtigt bløde til at være Kellogg's, konkluderer han kenderagtigt.

To mærker smager ens

Da skål nummer otte serveres, udbryder de to professionelle dommere - kokken og husholdningsøkonomen - at der her er tale om samme mærke som den foregående portion. De to portioner smager ens og ligner hinanden, påpeger dommerne. Deres smagsløg må siges at være veludviklede, for hvad dommerne ikke ved, er, at de to portioner rent faktisk kommer fra samme producent, selv om de er i to forskellige pakninger. Faktas NM Foods Cornflakes og Nettos Morgengry Cornflakes er begge fremstillet af Nakskov Mill Food for henholdsvis FDB og Dansk Supermarked.

Også skål nummer ni med Hahnes Cornflakes fra Superbrugsen falder i særdeles god jord hos dommerpanelet.

Da de fire dommere sætter skeen i den tiende cornflakesvariant, som endelig viser sig at være Kellogg's, er det otteårige Emma, som føler sig mest overbevist.

»Uhmm, det er da Kellogg's,« udbryder hun sikkert, og lægger dermed pres på Kasper Jessing, der tydeligt er usikker på, om han tygger på sin favorit helt uden at være overbevist.

»Selvom jeg havde forventet mere af smagen, tror jeg også på, at det her er Kellogg's. Den har faktisk en lille bismag, som man nok har vænnet sig til,« siger han spøgefuldt.

Palle Enevoldsen er godt tilfreds med smagen og bedyrer, at den sammen med den foregående (Hahnes) er hans favorit.

I den samlede opgørelse havner begge mærker da også i toppen, mens de cornflakes, der klarede sig dårligst i testen, var Urtekrams, som markedsføres i blandt andet Magasin, Salling, Løvbjerg og flere helsekostbutikker. Foretrækker man alligevel smagen af de økologiske majsflager fra Urtekram, kan det betale sig at købe dem i Salling. Her sælges de for 13,95 kr. for 375 gram, mens Magasin skal have 22,95 kr. Altså en forskel på ni kroner for en fuldstændig identisk pakke cornflakes.

Ifølge Poul Henning Nielsen, som er indkøber hos Magasin, burde Magasinprisen dog være tre kroner lavere for en pakke.

»Det er selvfølgelig beklageligt, og jeg ved ikke, hvor fejlen er opstået. Men den bliver rettet nu,« bedyrer Poul Henning Nielsen.

sara.pape@jp.dk

tea.krogh@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen