Seminarier skal have drenge på skemaet

Landets lærerseminarier kritiseres for at glemme kønsproblematikken i undervisningen af de lærerstuderende. Flere eksperter mener, at de lærerstuderende bør undervises i forskellen mellem drenge og piger.

Lærerne skal i højere grad tage hensyn til kønnet, når de tilrettelægger deres undervisning. Men det lærer de ikke på landets lærerseminarier, som kritiseres for at fokusere alt for meget på den faglige indlæring, hvor pigerne står stærkest i de første skoleår. Dermed skubbes drengene uden for døren.

Skolen overser, at mange drenge ikke er parate til stillesiddende og faglig tung undervisning, når de starter i folkeskolen, og flere eksperter peger på, at seminarierne har berøringsangst over for det faktum, at der er forskel på piger og drenge. De lærerstuderende bliver ikke rustet til at klare de urolige drenge, hvilket kan være en af grundene til, at drengene i stort omfang ender i specialundervisningen, mener blandt andre Ove Carlsen, psykolog i Københavns Amt, der sidder med henvisningerne fra kommunerne til Københavns Amt.

Feminin folkeskole

Nye undersøgelser viser, at otte ud af ti børn mellem 1. og 3. klasse i folkeskolens specialundervisning er drenge.

»Hvis du skal behandle mennesker ens, skal du behandle dem forskelligt, men det gør folkeskolen ikke i dag. Drengene kæmper med en folkeskole, som er mere indrettet efter pigernes behov end efter drengenes,« konstaterer Ove Carlsen og mener, at det siden 1970erne ikke været politisk korrekt at tale om, at elever i folkeskolen har forskellige behov.

Således står der intet om kønsproblematik i de generelle bestemmelser fra Undervisningsministeriet som lærerseminarierne skal undervise efter.

Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) er enig i kritikken af seminarierne og folkeskolen.

»Folkeskolen er uhyre feminin og skræddersyet til piger. De lærerstuderende bliver nødt til at lære at kombinere drengenes behov for fysisk udfoldelse og vilde lege med den faglige undervisning. Seminarierne kunne f. eks. undervise de studerende i fordelene ved kønsopdelt undervisning,« foreslår han.

Faglig leder på Århus Dag- og Aftenseminarium, Niels Reimsholm, bekræfter, at de lærerstuderende ikke får undervisning, der målrettet handler om, hvordan man kan tilgodese drenges naturlige behov for fysisk udfoldelse.

»Vi har ingen overordnet strategi for, hvordan de studerende kan lære at håndtere drenge generelt,« siger Niels Reimsholm, der er overrasket over den høje andel af drenge, som får specialundervisning.

Undervisningsministeriet arbejder i øjeblikket på en kortlægning af specialundervisningen i folkeskolen.

indland@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen