Regeringen opgiver udspil om højere hastighed

Regeringen dropper sin plan om at hæve hastigheden på motorvejene. Venstres folketingsgruppe vil ikke acceptere, at hastigheden kun øges til 130 km/t på tre jyske motorveje, mens 120 km/t bliver fartgrænsen på størstedelen af landets motorveje.

- Vi har henvist til regeringsgrundlaget, hvor der står 130 kilometer i timen på motorvejene, siger Svend Heiselberg.

Den holdning betyder, at justitsminister Lene Espersen (K) i samråd med statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) trækker forslaget tilbage. Venstres folketingsmedlemmer skal respekteres. Men trafiksikkerheden forringes, hvis hastigheden øges mere. Derfor lægges forslaget i skuffen. Hun afviser samtidig, at der bliver forhandlinger mellem VK-regeringen og Venstre for at finde en løsning.

- Det er væsentligt for regeringen, at begge folketingsgrupper er med. Jeg synes personligt, det er ærgerligt, at et lovforslag, der trods alt gav 130 km/t på visse motorvejsstrækningen inden for en kort tidshorisont og gav 120 generelt, ikke kunne nyde fremme i denne folketingssamling. Men vi respekterer folketingsgrupperne, og derfor må befolkningen afvente de 130 km/t, siger Lene Espersen.

Udspillet var besluttet i enighed blandt ministre fra både Venstre og Konservative. Retsordførerne for begge partier var enige, men da Birthe Rønn Hornbech, ordfører for Venstre, fremlagde sagen for sin gruppe onsdag kunne hun ikke samle flertal. Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) var ikke til stede under gruppemødet, og han forventes ikke at blande sig i sagen.

Venstres gruppeformand, Christian Mejdahl, var parat til en genforhandling af oplægget fra justitsministeren. Men da Ritzau skrev om partiets modstand, trak regeringen forslaget tilbage. Nu er sagen dødt, oplyser han.

I regeringsgrundlaget står der, at "hastighedsgrænsen på motorveje for personbiler og motorcykler skal øges til 130 km/t. Danske motorveje er konstrueret således, at trafikken kan afvikles på en betryggende måde ved væsentligt højere hastigheder end de i dag tilladte 110 km/t".

Men efter at Justitsministeriet havde konsulteret Trafikministeriet og Vejdirektoratet, turde regeringen ikke øge hastigheden på hele motorvejsnettet. Afkørselsramperne og autoværnene er ikke bygget til den høje hastighed, og derfor ville det koste flere dødsfald, hvis hastigheden blev øget uden en investering på over en milliard kroner i vejnettet. De penge har regeringen ikke.

Derfor var planen at indføre 130 km/t på motorvejene nord for Aalborg og på strækningen mellem Kolding og Esbjerg, som er nyanlagte. Det meste af provinsen fik en hastighedsgrænse på 120 km/t, mens Storebæltsbroen, hovedstadsområdet og motorveje tæt på byer skulle blive på 110 km/t.

Nu skal bilisterne fortsætte med en fartgrænse på 110 km/t på motorvejene. Det får Dansk Folkeparti til at beskylde regeringen for at bryde regeringsgrundlaget. Trafikordfører Paul Fischer (DF) støtter Venstres blokade af Espersens udspil, som ikke er i tråd med regeringens løfter. Men han forventer nu et nyt udspil fra regeringen, hvor der bruges 1-1,5 milliarder kroner på investeringer i vejnettet, så hastigheden kan øges.

- De skal på banen og overholde de 130 km/t, der står i regeringsgrundlaget, siger Fischer til Ritzau.

Statsministeren: Der kommer ikke noget forslag

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) tog onsdag sin folketingsgruppes beslutning i hastighedssagen i forsvar.

- Der er en stor del af Venstres folketingsgruppe, som vil have det hele her og nu. Det kan de ikke få, og så kommer der ikke noget forslag, konstaterede statsministeren om splittelsen mellem de to regeringspartier.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.