Dronningens tale ved metroens åbning
Hendes Majestæt Dronningens tale ved indvielsen af første etape af Københavns nye Metro, lørdag den 19. oktober 2002:
I dag er en rigtig festdag, for i dag fejrer vi, at København får sin Metro. Endelig har man lov at sige; for igennem store dele af det 20. århundrede har der været talt og drømt om en Metro. Men for netop 26 år siden skrinlagde man planerne og ophævede lovene om anlæg af tunnelbaner i Københavnsområdet. Dog, tiderne skiftede, nye prognoser kom til, og andre planer, og nu kan første etape af Københavns Metro tages i brug. Næh, man skal aldrig sige aldrig - men "ting ta'r tid".
Det er nu 4 år siden Liva og Betty, de to store tunnelboremaskiner, gik i gang dybt nede i undergrunden. Oppe i byen satte arbejdet snart sit præg på gadebilledet med plankeværker og trafikomlægninger, og ude i den spirende Ørestad begyndte højbane og stationer at gøre sig gældende i landskabet. Det har spændt forventningerne, for hvad skal vi mon opleve dernede under vores by?
Fra i dag udløses spændingen, nu kan enhver gå på opdagelse i Københavns nye Metro. Vi kan ad rulletrapper eller med elevator stige ned til stationen eller stige på ude i Ørestaden og, som i dag på indvielsesturen, dukke op i lyset på Kongens Nytorv, i hjertet af København. Netop her har arbejdet
med tunnelen også givet os et nyt indblik i byens forhistorie. De arkæologiske undersøgelser, som Københavns Bymuseum udførte forud for tunnelboringen, har rykket de tidlige bosættelser adskilligt længere tilbage i tiden, end vi hidtil har forestillet os. Byens rødder er blevet længere.
Men nu hedder stationen fremtiden. Nu er larmen forstummet, og plankeværkerne er væk langs hele den fuldførte del af Metroen. Det bliver nye tider både for københavnerne og byens gæster. Vi har fået vores gader og pladser igen, men tilført en ny dimension. Københavns geografi bliver helt
anderledes, når man på kort tid og uden at skulle kringle sig gennem morgentrafikken kan komme fra Amager til Nørreport og tilbage igen. I takt med Metroens udbygning bliver flere og flere bydele bundet sammen; det vil forandre vores afstandsbegreber og give os en helt ny fornemmelse af
byens helhed.
Jeg er sikker på, at København er stolt af sin nye Metro, og at københavnerne vil tage den til sig. Men hvad så med Sjælland og de andre landsdele? Jo, dér kan man glæde sig over, at Danmark nu har en hovedstad med Metro - og det er i grunden ikke så galt!
Med håbet om, at Københavns nye Metro vil være til glæde og gavn for rigtig mange mennesker i rigtig mange år, erklærer jeg den første etape af Metroen for åben.
/ritzau/