Firmacykler til de ansatte

Mens andre arbejdsgivere lokker med lukrative personalegoder som fri bil, telefon og internetadgang, har miljødirektør Bjørn Lomborg indført et nyt begreb i den offentlige sektor: Firmacykler. 13 ansatte hos Institut for Miljøvurdering har fået egen firmacykel.

Hvordan får man mest (miljø) for pengene? Ved at køre med taxa og privat bil - eller ved at købe firmacykler til alle ansatte?

Som direktør for det nyoprettede Institut for Miljøvurdering har Bjørn Lomborg sat sig ned og regnet ud, hvilken form for transport der er mest fornuftig, når de 13 medarbejdere hos det nye institut skal transporteres rundt i det indre København.

»Vi har ganske enkelt lavet en costbenefit-analyse af, hvad omkostningerne ville være ved at benytte taxa og privat bil i forhold til at købe firmacykler til alle. Og her vandt cyklerne,« forklarer Bjørn Lomborg, der også selv er blevet udstyret med en 7-gearet sort cykel med instituttets logo.

Kamp med bureaukrati

»Beregningerne viste, at cyklerne vil have tjent sig selv ind i løbet af et par år. Samtidig ville cyklerne passe godt til vores grønne profil. Derfor købte vi dem,« lyder det fra Lomborg, der personligt mener, at hele Kyoto-aftalen, der skal bringe vores udledning af drivhusgasser ned, er spild af penge.

Hver af de 13 firmacykler har kostet instituttet omkring 4500 kr. - i alt knap 60.000 kr.

Men selv om beregningerne viser, at samfundet får mest for pengene ved at købe firmacykler i stedet for at smide pengene ud på taxaer og private biler - der i øvrigt også vil belaste både trafikken og miljøet i og omkring København yderligere - så er tanken ganske fremmed for det offentlige bureaukrati.

Instituttet kæmper således med myndighederne om, hvorvidt medarbejderne må bruge cyklerne til at køre til og fra arbejde - og hvordan de i så fald skal beskattes af dette personalegode, fortæller Andreas Egense Jørgensen, souschef på Institut for Miljøvurdering:

»Vi har talt med Miljøministeriet, der ikke mente, at medarbejderne måtte bruge cyklerne til og fra arbejde, og vi har talt med Finansministeriet. Desuden har vi haft fat i Told & Skat, der sendte os videre til Københavns Kommune, som sendte os videre til Ligningsrådet. Her kunne man fortælle os, at der ingen regler er på området, men at vi kunne betale dem 8300 kr. for at tage stilling til sagen. Det sagde vi pænt nej tak til, da det ikke kan være meningen, at vi skal betale for at få at vide, hvor mange penge vi skal af med i skat,« forklarer Andreas Egense Jørgensen.

»Siden har vi kontaktet Rigsrevisionen, der godt vil acceptere, at medarbejderne bruger cyklerne til og fra arbejde, da det er en del af vores grønne profil. Vi vil nu forsøge at få cyklerne ind under en særlig bagatelgrænse for personalegoder.«

En mulig udgang kan også blive, at medarbejderne bliver beskattet af cirka 600 kr. om året, hvilket nogenlunde svarer til afskrivningen på en cykel.

Hensynet til medierne

De 13 firmacykler holder dagligt parkeret i cykelstativet nede i kælderen under kontoret på Israels Plads. Til gengæld har miljøinstituttet - i modsætning til f.eks. Naturklagenævnet, der også bor i bygningen - ingen P-pladser i kælderen. Naturklagenævnet har tre. Og på én af dem holdt en rigtig brændstofsluger, da Jyllands-Posten tirsdag var på besøg - en firehjulstrukken Nissan Terrano II, 2,7 liter turbodiesel.

Hverken Naturklagenævnet eller andre institutioner under Miljøministeriet har indført begrebet firmacykler.

Det nærmeste, man kommer, var tidligere miljøminister Svend Aukens (S) ministercykel. Men den var formentlig mest anskaffet af hensyn til medierne, da ministerbilen ofte kørte bagefter cyklen med ministerens papirer, mappe og lignende.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.