Ingen vipper på stolene

To lærerstuderende har suppleret deres studietid med at lave et spil. Det underviser de i, og de får derved øvet sig i det praktiske ved lærerfaget.

Sidste sommer sad Stine Hejlesen og Lea Lund konstant i enten den ene eller den andens lejlighed for at arbejde. Men da solen bagte, og alle andre nød vejret, smuttede de på café med den bærbare computer for at komme lidt ud. De skrev på en brochure om det spil, de har arbejdet på siden 2001, MI-Spillet.

Spillet begyndte som en udløber af en temauge, de havde på seminariet. Temaet var dannelse, og sammen fandt de frem til, at de ville lave noget om Howard Gardners teori om de forskellige intelligenser. En teori som på det tidspunkt kun blev brugt på to skoler i landet, men som siden er blevet meget populær i skolekredse.

»Rent timingsmæssigt har vi været ret heldige. På de to år er interessen steget, fordi mange skoler gerne vil undervise i det her,« siger Stine Hejlesen, 24 år.

Det begyndte som foredrag om deres spil, men da folk begyndte at spørge om, hvor man kunne købe det, begyndte de at sætte det i produktion. De tager også ud på skoler for at undervise i spillet.

»De må jo ikke engang vippe på stolen i klasserne. Vi siger ikke, at man ikke skal sidde ned og modtage traditionel undervisning, men ved at spille får man nogle af de børn med, som har det svært med den normale undervisning,« siger Lea Lund.

Spørgsmål

Og der er ingen stole, eleverne kan vippe på, når de spiller. Spillets store A3- brikker skal placeres på gulvet, og eleverne skal kaste med en kæmpe terning for at være med. De skal svare på spørgsmål, som i sig selv ikke behøver at være svære. De skal blot gøre børnene bevidste om deres intelligenser, ved at de for eksempel skal rappe for at blive mere bevidste om deres musiske intelligens eller danne et ord med et antal bogstavbrikker for at blive bevidste om den sproglige intelligens.

Bare cirkusheste

På lærerseminariet har Lea Lund og Stine Hejlesen ligesom alle andre studerende fire linjefag og deres pædagogiske fag. Dertil er de i praktik, hvor de underviser skoleklasser i perioder fra tre til syv uger.

»Et af problemerne med vores uddannelse er, at vi skal så mange ting og ikke kan noget 100 pct. Vi bliver måske ikke bedre lærere af at arbejde med spillet, men nu kan vi teorien om de mange intelligenser i dybden,« siger Stine Hejlesen.

Noget af det, de føler, de mangler i deres uddannelse, er mere praktisk erfaring, og det har spillet givet dem. De får en ekstra erfaring ved at komme ud og undervise.

»Når vores længste praktik kun er på syv uger, bliver vi nogle cirkusheste, som eleverne synes, at det er sjovt at bliver undervist af. Vi synes ikke, at vores uddannelse er dårlig, men med spillet kan vi bygge oven på det, vi har lært i vores fag, og få mere praktisk erfaring,« siger Lea Lund, 28 år.

I dag har de sagt deres studiejob op, og de har ikke holdt en eneste friweekend siden sommeren.

Nu underviser de ikke bare skoleklasser, men holder også foredrag for lærere og forældre. Lea Lund og Stine Hejlesen arbejder inklusive deres studietid på Frederiksberg Seminarium omkring 60 timer om ugen. På den baggrund har Stine Hejlesen nu valgt at udskyde sit studium med et år for at få mere tid til at arbejde med spillet.

louise.toftebjerg@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.