Tivoli gør klar til åbning
Fredag formiddag slår Tivoli dørene op for en ny sæson. En sæson der byder på fart, romantik og masser af musik.
Høje hvin, glade stemmer og musik fra forlystelserne præger sædvanligvis lydbilledet i Tivoli. Men denne eftermiddag er lydene skiftet ud med støjen fra de mange håndværkere, der knokler for at blive færdige til åbningsdagen i morgen.
»Vi er slet ikke klar endnu, men det går fremad. Vi skal nok nå det hele. Sådan er det hvert år lige inden åbningen,« siger Lars Liebst, der er administrerende direktør i Tivoli.
Parken skal opfriskes hver sæson, men i år har der været ekstra travlt. Det skyldes, at Tivoli i morgen ikke bare slår dørene op for den 161. sæson, men også byder velkommen til den største investering i nyere tid: rutsjebanen, Dæmonen.
Dæmonisk fart
25 mand har brugt tilsammen 25.000 arbejdstimer på Dæmonen. Der er blevet brugt 800 bolte, 102 søjler og 1.000 kubikmeter beton i tilblivelsen af rutschebanen.
Nu står den kæmpe kinarøde forlystelse klar til at medtage passagerer.
Dæmonen er det tydeligste bevis på, at der er sket noget nyt til denne sæsonpremiere, men den er ikke det eneste nyskabende i parken.
»Danskerne vil gerne ud om sommeren. Derfor har vi lavet flere uderum, hvor man kan sidde og kigge på de forbipasserende,« siger Søren Robert Lund, der er Tivolis udviklingschef.
Et af de nye uderum er placeret ved forlystelsen Valhalla. Her er der blevet bygget en balkon hele vejen rundt om bygningen, hvor gæsterne kan nyde en frokost eller udsigten ud over resten af parken.
Bryllup i Tivoli
Om mindre end en måned kan Mary give sit ja til kronprins Frederik. Tivoli tager del i festlighederne og holder "Kærlighedens Dage" i perioden op til den festlige dag.
På "Kærlighedens Dage" kan romantiske sjæle kombinere candyfloss, røde pølser og radiobiler med en rotur på søen og blomsterranker. Alt sammen i skæret af levende fakler. Selve brylluppet kan opleves på en storskærm på Plænen.
Fint skal det være
Direktør Lars Liebst går scenevant rundt i parken, viser de nye tiltag frem og iagttager, hvordan arbejdet skrider frem. Turen har han gået mange gange de seneste par måneder, hvor han sammen med udviklingschef Søren Robert Lund har sørget for, at alt ser tilfredsstillende ud.
»Vi har kigget på parken som en helhed. Det er ikke nok, at der er kommet en ny forlystelse. Det hele skal hænge sammen,« siger udviklingschefen og peger på den nymalede legeplads som eksempel. Her har rutsjebanen fået en omgang med guldmalingen.
Færre åbningsdage
Højt hævet over jorden er en mand ved at sætte pærer i nogle af de mange tusinde kulørte pærer, der lyser parken op i de lune sommeraftener og de kolde vinterdage.
Lige så højt hævet som manden er, lige så høje forventninger har direktør Lars Liebst til den forestående sæson. På trods af at der i år er syv færre dage at besøge Tivoli i end sidste år, satser han på, at antallet af besøgene ikke vil falde af den grund. Tivoli lukkede sidste år dørene op for 3,2 millioner gæster.
»Det glæder os, at flere og flere danskere, der ikke bor i København, kommer forbi Tivoli. Samtidig satser vi på turister fra Sverige, Norge og Tyskland,« siger Lars Liebst.
Fredagsrock på Plænen har været med til at få mange mennesker i Tivoli de seneste år. I år præsenterer parken 22 navne sommeren over.