Burgermad skader børns udtale

Småbørn, der spiser for blød mad, lærer ikke at bruge tygge- og dermed talemuskulaturen ordentligt. Børn, der ikke lærer at snakke ordentligt, får også svært ved at lære at læse.

Babymos, yoghurt, toastbrød, burgere, pizza, cornflakes og anden fastfood kan skade børns tale. Fra barnets tidligste år bliver tyggemusklerne ikke trænet til at bide i hårde madvarer, og når tungen og kæbemusklerne ikke bliver brugt rigtigt, kan det gå ud over ud over barnets evne til at lære at tale.



André på to år og Katrine på tre spiser burgerboller, selv om burgermad kan skade børns udtale. Modelfoto: Lizette Kabré


Vanskelighederne med at tale følger barnet, da det bliver senere taler og senere læser, mener flere eksperter. De fremhæver, at dårlig mad og taleproblemer ikke er socialt bestemt, men findes i alle samfundsklasser. Familierne har for travlt til at lave ordentlig mad og til at snakke med børnene, og nøjes ofte med lette løsninger.

»Den kinæstetiske sans bliver nedsat, når børnene spiser søbemad som franskbrød, toast, burgermad og yoghurt, der næsten kan suges op med et sugerør. Tungen skal så ikke arbejde, men den trykker bare maden op i ganen, hvorefter maden bliver slugt. Når børn ikke spiser rugbrød, gulerødder eller noget andet, som træner muskulaturen i munden, bliver de senere talere. Deres tungemotorik bliver for dårlig,« siger Jens Neve, tale- og hørekonsulent på PPR-kontoret i Horsens kommune (PPR betyder Pædagogisk Psykologisk Rådgivning).

Børn, der spiser for dårlig mad, lærer ikke at bevæge munden ordentligt. De er ikke i stand til at artikulere og kan derfor ikke sige ordene. Når et barn snakker dårligt og får et mindre aktivt ordforråd, viger det tilbage i gruppen og lader de stærke børn køre løbet.

Træning

I Horsens trænes børnene i at bruge tungen. Blandt andet ved at lege vinduesvisker med tungen - dvs. tungen bevæges frem og tilbage over fortænderne i både over- og undermunden. Andre øvelser går ud på at få lakridsbånd ind i munden ved hjælp af læberne.

Børn, der ikke som små lærer at tale, kan senere møde nederlag, når de skal gøre sig forståelige over for talestærke børn.

Jens Neve er ikke alene med sin kritik af børnenes taleproblemer. Blandt andet har talepædagoger i Næstved netop bearbejdet et stort talmateriale i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Universitet. Her er man også bekymret for det stigende antal taleproblemer hos børnene og et faldende ordforråd hos førskolebørnene.

»Forældrene har for travlt. Og det giver sig udslag i, at de giver børnene for nem mad og ikke snakker nok med dem,« siger tale-hørekonsulent Dorte Tommerup fra skolekontoret i Næstved kommune.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.