Få deler bil

Delebiler er en gevinst for den private pengepung. Den solidariske måde, hvor flere familier går sammen om at dele et benzinslugende køretøj, gavner også miljøet. Alligevel er der endnu stort set ingen, der bruger dem. Det viser en evaluering lavet af Center for Mobilitet og Miljø for Miljøstyrelsen og Transportrådet.

Siden den første delebilklub startede i 1997 i Odense, var der pr. 1. januar 2000 etableret delebilklubber med tilsammen 57 biler og cirka 800 medlemmer. Tal, der siden da ikke har udviklet sig mærkbart.

For tidligt at konkludere

Trods det beskedne antal medlemmer, mener Brian Kristensen, miljøplanlægger i Miljøstyrelsens transportkontor, at det er for tidligt at vurdere, hvorvidt delebilklubberne er en fiasko eller ej.

- Jeg vil hellere se på, hvad det kan ende med. Det er en ny måde at se sin bil på. En mere miljørigtig måde at se sin bil på, siger Brian Kristensen.

Han fokuserer på, at der nu er bygget et koncept og dermed et tilbud op i de større byer. Nogle klubber er bygget op som foreninger, som ikke skal tjene penge. For eksempel har det økologiske bofællesskab Munkesøgård ved Roskilde etableret en delebilklub. Andre søger profit som biludlejningsfirmaet Hertz, der har Hertz Delebiler i København, Roskilde, Odense og Esbjerg.

Markedsføring

- Vi er glade for, at der i de store byer er etableret delebiler. Næste skridt er så markedsføringen, siger miljøplanlæggeren fra Miljøstyrelsen.

Først og fremmest bliver det klubberne rundt i landet, der skal sprede budskabet om glæden ved at dele vogn med hverandre, men Brian Kristensen vil ikke udelukke, at enten Miljø- eller Trafikministeriet på et tidspunkt vil bevilge en pose penge til hjælp til at markedsføre tilbudet. Evalueringen fra Center for Mobilitet og Miljø peger på både en miljømæssig og økonomisk gevinst, der kan markedsføres.

De eksisterende delebilklubber har nedbragt brugen og behovet for bilen. De medlemmer, der ikke før har haft bil, ruller naturligvis mere rundt på landevejene end før. Men det opvejes til fulde af dem, der har skiftet en privat bil ud med en delebil.

Afløser fem til seks biler

Evalueringen konkluderer, at en delebil svarer til mellem fem og seks private biler. Dertil kommer så en gevinst i form af færre biler på vejene og et mindre forbrug af benzin.

En delebil kan mærkes i pengepungen, fordi man i højere grad tænker over, hvornår man egentlig har brug for bilen, og hvornår man kan nøjes med den kollektive trafik, cyklen eller fødderne. Og så er der penge at spare i vedligeholdelse og reperation. Ifølge undersøgelsen er en delebil at foretrække, hvis man kører mindre end 15.000 kilometer om året.

Den største hindring for at få flere delebilister i Danmark er mere et spørgsmål om at ændre adfærd. Hvem gider egentlig at dele bil med andre, når man bare kan købe sin egen?

Evalueringen foreslår en intensiveret informationskampagne for at nedryde den barriere.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen