Buschauffør: Tempoet øget

Det statsejede busselskab Combus presser selv citronen for at vinde en udlicitering om amtskommunal buskørsel. Licitationsmodellen presser tempoet op, og det går ud over både kvalitet og arbejdsmiljø, siger fynsk buschauffør.

Der er ingen ekstra tid til myldretidstrafik eller langsom kørsel på grund af dårligt føre, når den 55-årige Combuschauffør Per Krægh Pedersen kører sine seks daglige dobbelt-ture mellem Odense og Otterup på Nordfyn. De ti minutter, der hver time er afsat til at strække ben og benytte toilettet, bliver ofte ædt op af uforskyldte forsinkelser som følge af tæt trafik eller dårligt vejr.

Det får imidlertid ikke Per Krægh Pedersen til at stresse ekstra meget. Han er sikkerhedsrepræsentant for sine kolleger på Combus-rutebilerne i Fyns Amt. Og han lægger mere vægt på, at sikkerheden bliver overholdt, og at kollegerne undgår fartbøder, end at de faste minuttider i køreplanen bliver overholdt til punkt og prikke.

Stram tidsplan

»Ledelsen ved jo godt, at det handler om trafiktæthed eller dårligt vejr, hvis der opstår en forsinkelse. Og det er der forståelse for. Men den stramme tidsplan kan også skride, når der om morgenen og om eftermiddagen er mange passagerer, som det tager tid at betjene. Det er køreplanen ikke lavet efter,« siger den erfarne chauffør på Combus rute 805 mellem Odense og Otterup.

Den amtskommunale fynske busdrift har siden sommeren 1995 været udliciteret til det statsejede aktieselskab Combus. Selskabet vandt busdriften i skarp konkurrence med en række andre selskaber ved en åben licitation, hvor Fyns Amt sparede 18 procent af de tidligere udgifter til bustrafik på Fyn. Før i tiden havde amtet aftalt sig frem med forskellige entreprenører på de enkelte ruter. Ved den seneste licitation sidste sommer blev det atter Combus, der fik ordren, selv om der var en prisstigning på syv procent.

Amtet tilfreds

»Vi har nu fået justeret nogle svagheder, som vi ikke tog højde for i første omgang. Og vi får den vare, som vi har bestilt, ligesom vi er tilfredse med udførelsen af den fynske busdrift, som Combus har varetaget den,« siger Fyns Amts afdelingsingeniør Knud Jensen. Han oplyser, at amtet har stillet en række krav og betingelser op for, hvordan busdriften skal fungere, og han afviser, at der presses flere afgange ind i planen for samme pris.

»Køreplanen er ikke blevet strammere, efter vi har udliciteret den fynske busdrift,« siger Knud Jensen.

For buschauffør Per Krægh Pedersen på rute 805 til Otterup er der imidlertid ingen tvivl om, at det er licitationsmodellen, der har presset tempoet op. Han har kørt bus i 12, heraf de seneste otte år for DSB og Combus. Efter at Combus vandt licitationen for første gang for fem år siden, er der imidlertid blevet strammet mærkbart op på vilkår og køreplaner, forklarer han.

Så billigt som muligt

»Amterne vil have det så billigt som muligt. Og det går naturligvis ud over både kvalitet og arbejdsmiljø,« siger Krægh Pedersen, mens han ruller ud fra busterminalen ved Odense Banegård Center efter først at have orienteret sig omhyggeligt til alle sider i den rolige eftermiddagstrafik.

Kun få passagerer står på undervejs til Otterup. Og bus 805 holder en jævn hastighed forbi flere stoppesteder, hvor der ikke er passagerer. Alligevel bliver tidsplanen lige netop overholdt. Selv om bussen kører halvtom forbi de mange stoppesteder, er der ingen tid at give af, da Per Krægh Pedersen og hans bus kommer frem til Otterup. Nogle skolebørn får et venligt ord med på vejen, og så går det tilbage mod Odense. Der er ikke mange minutter at give væk af, hvis der skulle opstå snesjap eller komme en langsom landbrugsmaskine foran på vejen.

To timer uden løn

I alt seks gange på en vagt skal chaufføren frem og tilbage mellem de to byer. Der er 15 mand på ruten til Otterup og det øvrige Nordfyn. Vagterne ligger mellem klokken 4.30 om morgenen og klokken et om natten. På nogle ruter kan arbejdstiden komme op på 12 timer med indlagte pauser på to gange en time i løbet af en vagt, som chaufføren ikke får løn for. Chaufførernes grundløn er på 16.200 kroner om måneden og med tillæg for at arbejde tidligt og sent samt i weekenden ligger den samlede månedsløn på ca. 17.800 kroner.

Kniber med pengene

»Over en periode på 15 uger, kan hver chauffør have op til 25 timer i form af ventetider på arbejde, som vi selv betaler for. I dag taler vi så meget om, at ansvar på jobbet skal betales godt. Men jeg kunne godt tænke mig at se, hvem der i en ansvarsfuld stilling ville finde sig i at være to timer på arbejde en dag uden at få betaling for det,« siger Per Krægh Pedersen.

Han finder i det hele taget, at det især er pengene, det kniber med. Hvis regering og Folketing ville sætte flere midler af til busdriften i dette land, ville det kunne skabe bedre forhold for både chauffører og passagerer. Og de offentlige kasser ville efter hans vurdering kunne spare det hjem igen i form af færre sygedagpenge og nedslidte medarbejdere, konstaterer Combuschaufførernes sikkerhedsrepræsentant.

niels.hoejland@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen