Blikur: Livlinen til Færøerne

Året rundt uanset vejret forsyner fragtskibet "M/S Blikur" Færøerne med alt fra kaffe til Tampax og nye biler. Vi tog turen til Færøerne gennem Atlanten i stormende kuling.

I kaskader af skummende, hvidt saltvand æder det 1700 tons tunge fragtskib M/S Blikur af Thorshavn sig gennem Atlanterhavet.

Kursen er nordlig - helt præcis 310 grader. Målet er Færøerne.

Vinden blæser 20 meter i sekundet. Meldingen for natten lyder på op mod 30 m/s. Det samme som en hidsig dansk efterårsstorm, men uendeligt mere kraftfuldt her på den åbne nordatlant.

Det 22 år gamle fragtskib har modvind, og satellitnavigeringen på broen viser, at farten er nede på 7-8 knob. Det betyder, at skibet ankommer mandag middag i stedet for søndag aften.

Men det er ikke så vigtigt i et land, der af en engelsk digter er blevet betegnet som "The Land Of Maybe".



Jyllands-Posten tog med M/S Blikur til Thorshavn. Foto: Morten Fauerby


Og "M/S Blikur" har været ude i værre vejr.

»Det er altid værst om vinteren, men stormene har ikke været så slemme i år,« fortæller styrmand Asbjørn Á Válinum med et roligt blik ud over havet. Efter 16 år på posten kender han ruten. Med et øjekast på bølgerne kan han fastslå vindstyrken.

Spredte skumtoppe betyder kuling. Et hvidt hav er lig storm. Ved orkan står hav og himmel i ét. Det er ikke ualmindeligt om vinteren.

»Så ligger vi underdrejet og venter på bedre vejr,« forklarer han og fortæller, at han aldrig har oplevet alvorlige uheld på fragtskibet. Men for få måneder siden omkom to sømænd på et færøsk skib i en orkan, da en skæv sø ramte broen og slog en dør ind. "Blikur" lå underdrejet i det samme uvejr få mil fra ulykkesskibet.

Inde i skibet under broen knager og skriger det i jernskroget.

På nederste dæk slår ti besætningsmedlemmer tiden ihjel med kortspil og videofilm. Ud over dagligvarer til færingerne har "Blikur" også plads til 11 passagerer. På denne tur er der fem.

Syg af søen

Stemningen på passagerdækket er mat, grænsende til det surrealistiske. En skrattende mellembølgeradio fylder gangene med gammel sydstatsjazz. En samtale på et fremmed sprog - færøsk - anes fra salonen. En dør smækker, et toilet skylles ud, og i nabokahytten er én blevet syg af søen. Oven i det hele brummer den 3000 hestekræfter stærke Wichmann motor med ufravigelig stædighed.

Ellers er her helt stille.

Det er som om, tiden er gået i stå. En rejse på over to døgn synes ikke at høre hjemme i 2000. Langsomt forstår vi, hvor langt der virkelig er til Færøerne.

Og mens timerne går, lærer vi de rejsende at kende.

Luksusvagabonden Uffe, der er på vej til Færøerne for - som han siger - at lave ballade. De sidste 21 dage har han rejst gennem hele Norden med tog. Nu vil han opleve alle Danmarks øer - og Færøerne skal med. Han ved ikke, hvor han skal bo, men han har godt med guldøl og rom i bagagen.

Og Heggi, en færøsk sømand på vej hjem fra ferie i Danmark og den eneste passager, der ikke er søsyg. Han smiler forstående, hver gang en af vi andre forlader frokosten med et forvredent og blegt udtryk i ansigtet - på vej mod kummen. Havde Heggi taget den store passagerfærge "Norrøna", havde han sparet både tid og penge. Men han føler sig bedre hjemme på "M/S Blikur".

Tre gange i døgnet banker skibets eneste kvinde, Osla, på kahytternes døre med besked om, at maden er serveret.

Mere mørkt end lyst

Uden hende ville det være umuligt at holde styr på tiden. Kahytterne har ingen vinduer, og udenfor er det mere mørkt end lyst.

Kun havet lever. Voldsomt, rasende og stærkt med hvide skumtoppe så langt øjet rækker.

I en halv menneskealder har "M/S Blikur" været livline til de små øer midt i Atlanten. Stort set alt, hvad færingerne skal bruge, kommer med "Blikur" eller søsterskibet "Lomur".

Mod Danmark er lastrummene fyldt med færøsk fisk.

På dækket under de enorme containere står også Jyllands-Posten gamle kassebil - LT'eren - presset ind mellem 26 fabriksnye Mazda'er. Mandskabet måtte tage luften ud af bilens dæk for overhovedet at få den ombord. Nu står den og banker svagt mod loftet, mens vi trods stormen mil for mil nærmer os Færøerne.

I normalt vejr ville turen have taget 48 timer. Vi har brugt 61, da vi endelig lægger til kaj i Færøernes hovedstad, Thorshavn.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.