Kærbo-kaffepauser ikke enestående

Beretningen om det kaffedrikkende personale på Kærbo er langt fra usædvanlig - alt for mange plejehjem lider under engageret ledelse og et underskud af værdier og holdninger. Og her trives "Åh, vi har så travlt"-myten strålende, siger flere konsulenter.

Personalet på Plejecentret Kærbo i København har givetvis følt sig alene i verden de sidste par døgn - men det er de langt fra.

En mand med et stopur kunne »på alt for mange« plejehjem finde samme arbejdskultur som på Kærbo, hvor personalet - ifølge universitetsstuderende Christian Albrecht Christensen - bruger mindst halvdelen af dagen på at drikke kaffe.

»Vi ser desværre for mange af den slags institutioner. Min erfaring er, at der findes en ret stor klump plejehjem med samme arbejdskultur, givetvis især på større plejecentre i større bysamfund, hvor fremmedgørelsen er større,« siger konsulent Lars Lundgaard fra Ribe, der har lavet flere analyser af effektiviteten og tidsforbruget på ældreområdet. Da kommunerne selv har købt og bestilt de kritiske analyser, kan han ikke afsløre de enkelte plejehjems navne.

Men hans erfaringer støttes af cand.merc. Kim Pedersen, ekstern lektor på Handelshøjskolen i København og direktør for firmaet DIOS, der laver analyser af blandt andet ældreområdet.

»Jeg har set samme mønster på plejehjem, hvor ledelsen ikke er god nok og ikke formår at engagere medarbejderne. På den måde er Kærbo-rapporten ikke overraskende,« siger Kim Pedersen.

Det handler om ledelse

Både han og Lars Lundgaard siger, at forskellen på de gode og dårlige plejehjem »ene og alene handler om god ledelse, den rigtige arbejdskultur og engagement.«

»De har rygende travlt på de gode plejehjem, hvor personalet engagerer sig, tager sig af de gamle, og hele tiden er i sving med aktiviteter. Men jeg har selv arbejdet fem år på et plejehjem og ved, at der findes steder, hvor man aldrig har travlt, men sidder ned og venter på, at klokken ringer. Det afgørende er ledelsens evne til at motivere medarbejderne og skabe en kultur på arbejdspladsen, hvor de ældre er i centrum,« siger Kim Pedersen.

Konsulent Lars Lundgaard siger, at det for de ansatte er vigtigt »at se de gamle i øjenhøjde, opleve dem som mennesker af kød og blod.«

»Hvis de ansatte har den indstilling, at de arbejder for Signe på 93 år og ikke "på et plejehjem", hvor selve stedet og kollegerne bliver det centrale i hverdagen, har man det rigtige udgangspunkt. Det er frygteligt banalt: Men god stemning, engagement og holdninger fungerer tingene.«

»Man skal møde på arbejde for at se de gamle i øjnene. Ikke for "at gøre rent,"« siger Lundgaard.

Tror på Kærbo-rapporten

Den erfarne konsulent har stor respekt for den studerendes rapport om forholdene på Kærbo.

»Det virker utroligt troværdigt på mig, der er vant til at se arbejdspladser med en sådan kultur.«

Kritikken støttes af Erik Lehm, der er formand for Lederforum, foreningen af forsorgsledere i Danmark. Han taler om en tendens til, at »kaffepauser trækker ud i det uendelige.«

Kaffekulturen trives

»Det er en kultur, der findes i alle typer institutioner {ndash} også børneinstitutioner. Disse pauser har en tendens til at skride og det kan jo ikke være til gavn for de gamle,« siger Erik Lehm:

»Jeg har været steder, hvor personalet taler om, hvor utroligt hårdt de havde det, selv om der med garanti ikke var én af dem, der arbejdede effektivt i mere end seks timers dagligt,« siger han.

»Det er ikke noget galt i, at personalet tager pauser - hvis det sker sammen med de ældre. Jeg er kritisk over for de steder, hvor personalet har en "dem" og "os"-holdning og burer sig inde for sig selv. Den slags finder kun sted, fordi omsorgen i plejearbejdet er klart nedprioritet de seneste år,« mener Erik Lehm.

Fornemmelse af travlhed

Ekstern lektor Kim Pedersen siger, at de ansatte sådanne steder »får en ensartet, mental fornemmelse af, at de har utroligt travlt. Man sammenligner sig med hinanden - for hvem skulle man ellers sammenligne sig med. Og så har man travlt uden at have det.«

Han kalder debatten om forholdene på Kærbo ukonstruktiv, fordi personalet blot stempler den kritiske rapport som noget makværk. Når Kim Pedersen undersøger tidsforbruget på for eksempel plejehjem, får han altid personalet til selv at forklare, hvordan tiden bør og skal bruges i løbet af en dag. Bagefter laves der så et nøje tidsstudie af, hvordan tiden så faktisk bruges.

Aha-oplevelsen er vigtig

»De bliver ofte overraskede over, at de ikke bruger mere tid sammen med de ældre. Og denne aha-oplevelse - selverkendelsen - er meget vigtig, fordi de selv indser det, og derfra kan bringe tingene videre,« siger Kim Pedersen.

Der findes kun meget få større, officielle undersøgelser af plejepersonalets flid. Men en undersøgelse, Finansministeriet lavede i 1997, peger på voldsomme problemer.

Finansministeriet afdækkede, at 40 procent af kommunerne havde en ældreomsorg, hvor produktiviteten var under 75 procent af niveauet hos de bedste kommuner.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.