• Opdateret 22/08/2022 kl. 07:48

Kommuner hentede knap én milliard på p-indtægter i 2021

En gennemgang af FDM viser, at bilisterne sidste år betalte kommunal parkering for knap en milliard kroner.

Landets kommuner fik sidste år skrabet rekordmange penge ind på parkeringsafgifter, beboerlicenser og p-billetter.

Samlet hentede kommunerne knap én milliard kroner - 994.788.475 kroner - fra betalingsparkering og parkeringsafgifter brutto.

Det viser en gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2021 lavet af bilisternes forening, FDM.

Beløbet er godt 100 millioner kroner højere end i 2020. Og 26 procent højere end i 2014, lyder det i en pressemeddelelse fra FDM.

- Det er voldsomt mange penge, bilisterne betaler til kommunerne for parkering, siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, i pressemeddelelsen.

- Vi anerkender, at der i nogle kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering. Men med en parkeringsindtægt, der gennem årene bare er steget, er der grund til at forholde sig kritisk til kommunernes parkeringsordninger, som kan ligne en kalkuleret indtægtskilde i strid med loven, siger han.

Særligt indtægterne fra kommunal betalingsparkering er steget.

Tidligere udgjorde de to tredjedele af de samlede p-indtægter. I dag udgør de næsten tre fjerdedele.

26 ud af landets 98 kommuner har i dag betalingsparkering. Herunder også beboerlicenser. Det er flere end tidligere og derfor en af grundene til de stigende p-indtægter, vurderer FDM.

Derudover er zonerne for betalingsparkering blevet udvidet.

Københavns Kommune har langt den største parkeringsindtægt.

I 2021 betalte bilister i København samlet 629 millioner kroner til parkering. Til sammenligning betalte bilister i Aarhus, som er nummer to på listen, lidt under 100 millioner kroner.

Også Frederiksberg, Aalborg og Odense er i toppen af kommuner med størst parkeringsindtægt, som i alle nævnte kommuner har været stigende.

- Det er spøjst, at man har store indtægter fra bilisterne og samtidig vil gøre det besværligt for dem at benytte byerne, siger Dennis Lange.

Han mener, at de mange penge bør gå til investering i nye p-huse, også uden for byerne tæt på offentlig transport.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.