Færre kører for hurtigt på de danske motorveje

Ifølge beregninger overholder flere fartgrænserne på motorvejene. Der er brændstof at spare ved sænket fart.

Artiklens øverste billede
Flere overholder fartgrænserne på motorvejene i Danmark, viser beregninger fra Vejdirektoratet, der blandt andet påpeger opmærksomhed på at spare brændstof. Arkivfoto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er færre fartsyndere på de danske motorveje.

Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet, som omtales i en pressemeddelelse.

På motorveje med en fartgrænse på 130 kilometer i timen er antallet af trafikanter, der kører hurtigere end tilladt, faldet med 26,2 procent, hvis man sammenligner juli måned i år med samme måned året før.

For juni måned er der tale om et fald på 28,9 procent. Tendensen er den samme i marts, april og maj, oplyser Vejdirektoratet.

Det faldende antal fartoverskridelser er registreret i perioder uden trængsel, og der er også tale om et betydeligt fald, hvis man sammenligner med tiden før corona i 2019.

På motorveje med en hastighedsgrænse på 110 kilometer i timen er der også færre fartsyndere.

Her kørte 57,2 procent for stærkt i juli sidste år, mens det nu er 52,4 procent. Ifølge Vejdirektoratet er det tydeligt, at kurverne for begge typer af motorveje bøjer af omkring februar og marts i år.

Ifølge Vejdirektoratet har danskerne fået øjnene op for, at man kan spare brændstof - og dermed penge - ved at sætte farten ned.

Ifølge direktoratet kan man spare cirka 5,8 procent brændstof, hvis man reducerer hastigheden med fem kilometer i timen ved hastigheder over 100 kilometer i timen.

Ved at sætte farten ned med ti kilometer i timen er besparelsen på 10,3 procent.

- Danskerne har i den grad fået øjnene op for at køre mere økonomisk og spare på brændstoffet. Det er ikke kun til gavn for den enkelte, men også for samfundet som helhed.

- Og så må man ikke glemme, at politiet jo udskriver fartbøder af en grund, for det er farligt at køre med høj fart. Så alt i alt er det også godt for trafiksikkerheden, når flere danskere retter sig efter færdselsloven, siger projektleder Niels Moltved i pressemeddelelsen.

Vejdirektoratet påpeger, at også trængsel, vejrlig, omfanget af dagslys og bilisternes økonomiske formåen har betydning for hastigheden på motorvejene.

En del af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på samme tidspunkt af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.