• For abonnenter

DI ønsker mulighed for gratis cykler og cyklistfradrag

Dansk Industri vil bruge 6 mia. kr. på nye cykelstier, indføre et cykelkørselsfradrag og gøre det skattefrit at give medarbejdere cykler. Transportminister drøfter gerne forslaget.

Artiklens øverste billede
Antallet af cyklister på landsplan er faldet de seneste år på trods af millioninvesteringer i nye og bedre cykelstier rundtom i landet, viser tal fra Vejdirektoratet. Foto: Benny Kjølhede

Trods en massiv indsats for at få flere til at cykle er cyklingen faldet 20 pct. siden 2014. Nu kommer Dansk Industri, DI, med en analyse og med forslag til, hvordan udviklingen kan vendes:

  • Der skal bruges 6 mia. kr., dobbelt så meget som planlagt, på nye cykelstier og bedre cykelinfrastruktur.
  • Det skal være skattemæssigt mere fordelagtigt at vælge cyklen fremfor bilen. Der skal etableres et nyt cykelbefordringsfradrag, og en medarbejder skal kunne få en cykel af sin arbejdsgiver uden at blive beskattet.
  • Der skal forskes mere i kloge cykelinvesteringer.

Direktør for DI Transport Karsten Lauritzen forklarer forslagene således:

»I byerne tør nogle ikke sende deres børn ud på en cykel. Det handler om sikkerhed på cykelstierne. Derfor er man nødt til at investere mere i infrastrukturen,« siger Karsten Lauritzen, der mener, at den samfundsmæssige gevinst ved flere cyklister er på flere mia. kr. årligt, ligesom det vil give færre sygedage og mindre trængsel.

Han peger på et behov for en ændring af hele cykelkulturen, for hvis ikke børn lærer at cykle til skole, vil teenagere og voksne også cykle mindre.

En virksomhed skal kunne give sine medarbejdere en cykel, uden at de bliver beskattet af det.

Karsten Lauritzen, direktør, DI Transport

»Derfor skal man give en økonomisk tilskyndelse til at cykle. I dag er det modsat. Her har vi et skattesystem, der belønner privatbilismen og gør mindre for dem, der cykler til arbejde. En virksomhed skal kunne give sine medarbejdere en cykel, uden at de bliver beskattet af det,« siger Karsten Lauritzen, der er tidligere skatteminister.

2.000 kr. for at cykle

Hos virksomheden VM Tarm i Vestjylland er det – med en særlig bonusordning – lykkedes at få vendt udviklingen. Her får medarbejderne hver 2.000 kr., hvis de i løbet af året cykler til arbejde 100 gange eller mindst tilbagelægger 300 km på cykel.

Sidste år hoppede 37 af virksomhedens 280 medarbejdere i sadlen. I år er det 67. Og ifølge adm. direktør Holger Ross Lauritsen vil flere sandsynligvis snart følge trop:

»Jeg har en rengøringsdame, som har købt en elcykel og cykler 15 km på arbejde hver vej. Hun er et eksempel på mange, som siger til mig, at de har tænkt på at cykle i lang tid, men at bonussen har givet dem det sidste skub bagi,« siger Holger Ross Lauritsen, der sidste år modtog Årets Cykelinitiativpris.

Ifølge ham er den nye cykelkultur på arbejdspladsen både en gevinst for virksomheden og for medarbejderne.

»Det er en win-win-situation. Jeg er ikke i tvivl om, at projektet er selvfinansierende, når vi snakker produktivitet, arbejdsglæde og færre sygedage,« siger Holger Ross Lauritsen.

Transportminister Trine Bramsen kender modellen fra Tarm og roser den. Hun ønsker også flere cyklister:

»Men vi kan desværre ikke se, at danskerne hopper på cyklerne, selv om der er kommet flere cykelstier de senere år. Så flere cykelstier er ikke hele løsningen. Derfor skal vi have bedre analyser – og så handler det om at få lavet en holdningsændring,« mener transportministeren.

»Vi kan se, at virksomheder, der giver en særlig bonus, hvis medarbejderne cykler mere, som hos VM Tarm, har stor succes. Men vi skal have set på hele kulturen omkring det at cykle. Hvorfor er der f.eks. kun 17 pct. af danskerne, der cykler på strækninger mellem 2 og 3,9 km? Det burde langt de fleste kunne overkomme,« lyder det fra Trine Bramsen.

Hun ser frem til at tale med Dansk Industri om, hvad myndighederne kan gøre for at få flere på cyklen – og hvad virksomhederne kan gøre.

Torsdag er overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S), vært for et cykeltopmøde i forbindelse med Tour de France. Her vil hun sammen med bl.a. Tour de France-chefen Christian Prudhomme og EU-kommissær Frans Timmermans diskutere, hvordan man kan styrke cykelkulturen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.