Influencer har betalt bøde på 60.000 kroner for skjult reklame

En influencer gjorde ikke nok for at sikre, at reklame-opslag også blev opfattet som reklame.

Artiklens øverste billede
En influencer betaler en bøde på 60.000 kroner, efter at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vedkommende postede reklame. Foto: Dado Ruvic/Reuters

En dansk influencer har betalt en bøde på 60.000 kroner for at have lavet skjult reklame.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det fremgår ikke af Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, hvilken influencer, der er tale om. Men det er en med "et stort antal følgere på Instagram."

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influenceren fra marts 2017 til december 2018 postede 17 kommercielle opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker.

Opslagene, der blev lagt op på influencerens blog og Instagram-profil, var ikke tilstrækkeligt markeret som reklame.

På influencerens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. Det skriver Forbrugerombudsmanden.

På Instagram havde vedkommende eksempelvis markeret kommercielle opslag med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”.

Men det var ikke nok til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste det.

Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand.

Det giver vedkommende et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.

Marie Asmussen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden fortæller, at der i bødestørrelsen på 60.000 kroner er lagt vægt på grovheden og omfanget af overtrædelserne.

- Der kigger vi blandt andet på antal følgere på Instagram, antallet af overtrædelser, og hvor lang tid overtrædelserne har stået på, siger hun til Ritzau.

Influenceren blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenceres opslag på sociale medier.

Marie Asmussen fortæller, at det er vigtigt, at influencere er tydelige i opslag, der har en kommerciel hensigt.

- Det gælder uanset, om man har fået en gave eller fået betaling for det pågældende, siger hun.

Hun fortæller, at man kan oplyse det på forskellige måder.

- Det er op til den enkelte selv at beslutte. Vi anbefaler, at hvis man er i tvivl, kan man oplyse baggrunden for det pågældende opslag. Hvis man gør det tydeligt, vil forbrugeren heller ikke være i tvivl om baggrunden for opslaget, siger hun.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.