Aalborg-borgmester utilfreds med lokal turistforening

Visit Aalborg vil ikke sætte ind på det amerikanske marked, efter at New York Times har rost byen til skyerne. I stedet satser man på såkaldte influencers, og det er borgmesteren ikke tilfreds med.

Artiklens øverste billede
Den amerikanske mediegigant The New York Times har fremhævet Aalborg som et af de steder i verden, man skal besøge i 2019. Alligevel vil Visit Aalborg ikke sætte ind på det amerikanske marked. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

Selv om den amerikanske avis New York Times har rost Aalborg til skyerne og nævnt byen som et af de 52 steder i verden, man skal besøge i 2019, får det ikke den lokale turistforening Visit Aalborg til at sætte stort ind på det amerikanske marked.

Og det er byens borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S), ikke tilfreds med.

»Jeg er rystet. Det er en meget mærkelig og helt forkert tilgang til at markedsføre Aalborg,« siger han til DR Nordjylland.

Tirsdag udkom den amerikanske avis The New York Times med en artikel om Aalborg, hvor byen blev omtalt i meget rosende vendinger.

Hvis Aalborg som stereotyp er et koldt og hårdt sted, fyldt med "all-work-no-play" mænd og kvinder, er det bestemt ikke det, jeg fandt.

Sebastian Modak, skribent for The New York Times

Nogle af de attraktioner, rejseskribent Sebastian Modak fremhæver, er Utzon Center, Musikkens Hus, Fjordbyen og de mange bodegaer og beværtninger, Aalborg huser.

»Hvis Aalborg som stereotyp er et koldt og hårdt sted, fyldt med ”all-work-no-play” mænd og kvinder, er det bestemt ikke det, jeg fandt,« skriver han.

Efterfølgende har turistforeningen Visit Aalborg kunnet fortælle avisen Nordjyske, at foreningen ikke har planer om at sætte stort ind på det amerikanske marked – bl.a. fordi der stadig er meget at arbejde med i forhold til Aalborg som turistmål.

F.eks. nævner Visit Aalborg, at der endnu ikke går direkte fly fra USA til Aalborg, ligesom mange restaurationer ikke har menuer på engelsk.

Men de argumenter køber Thomas Kastrup-Laren ikke.

»Selvfølgelig er der ting, vi kan forbedre, men Aalborg er og har et godt produkt på nuværende tidspunkt,« siger borgmesteren, der derfor har kaldt turistforeningen til møde for at diskutere markedsføringen af Aalborg.

Aalborg Kommune støtter Visit Aalborg med i underkanten af 10 mio. kr. årligt. Foto: Visit Aalborg

Ifølge Nordjyske har Visit Aalborg i stedet valgt at satse intet mindre end 60 pct. af marketingsbudgettet på såkaldte influencers –personer, der skriver blogs og følges på de sociale medier af mange tusinder af mennesker.

Sidste år blev f.eks. 15 norske børnefamilier og 15 norske par inviteret på ophold med alt betalt i Aalborg.

»Vi tror på, at hvis nogen, der ligner dig, besøger Aalborg og fortæller dig, at her er fedt, så tror du mere på det. De fortællinger om Aalborg, som familierne og parrene laver, er meget mere autentiske og nærværende at se på end det materiale, vi selv kan lave,« siger Kaare Fuglsang Bach Toft, chef for marketing og kommunikation i Visit Aalborg til Nordjyske.

I år inviteres 10 danske par til Aalborg, ligesom der kommer 15 norske par og 15 norske familier samt 10 tyske børnefamilier. Til hvert hold besøgende har Visit Aalborg sammensat et program i byen ud fra deres interesser.

Ifølge Visit Aalborgs undersøgelser når bloggerne tre gange så langt ud som almindelige kampagner, og 75 pct. af læserne til opslagene er inden for den målgruppe, Visit Aalborg gerne vil tiltrække.

Aalborg Kommune støtter Visit Aalborg med i underkanten af 10 mio. kr. årligt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen