Underjordisk rundkørsel samler København

17 nye stationer forbinder metronettet under hovedstaden. Cityringen åbner til sommer.

Videoen viser metroturen fra stationen Gammel Strand til metroens kontrol- og vedligeholdelsescenter. I det virkelige liv tager turen ca. fem minutter.

Trods masser af smil under sikkerhedshjelmene var generalprøven på metroens nye rundkørsel under København – Citryringen – traditionen tro ikke uden problemer.

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), som nogle af de højbårne gæster skulle stige af ved først stop på stationen Enghave Plads under tirsdagens testkørsel, nægtede dørene at åbne.

Efter nogle minutters ufrivilligt togstop kunne statsministeren erklære dagen for en »glad dag« for både hovedstadens borgere og besøgende, som nu får endnu lettere ved at komme rundt, når Cityringens 17 nye stationer skaber en forbindelse under indre by og kobler sig på de eksisterende linjer til bl.a. lufthavnen.

»Fra at have nogle metrolinjer får vi nu et metrosystem,« lød transportminister Ole Birk Olesens (LA) udgave af en glad dag.

Frygt for forsinkelse

Mens boremaskinerne for længst er hevet op i lyset igen, og skinnerne er lagt under mulde, er der fortsat arbejde at gøre over jorden. De fleste stationer, som i øvrigt – i modsætning til de øvrige metrostationers ensartede udtryk – får hvert sit arkitektoniske kendetegn, er også ved at være færdige.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA), overborgmester Frank Jensen (S) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var med til at teste den nye cityring. Foto: Charlotte de la Fuente

Tilbage står de metropladser, som skal lede passagererne under jorden, og her mangler fortsat en del overfladearbejde. På et tidspunkt var arbejdet så forsinket, at den officielle åbning af Cityringen til sommer var usikker. Siden har metroselskabet forsikret, at tempoet med at lægge fliser og gøre stationspladserne helt færdige er skruet op for at indhente det forsinkede. En åbningsdato er dog endnu ikke meldt ud.

Rundtur på 24 minutter

Cityringen, som bl.a. har stop på Hovedbanegården og Rådhuspladsen, er 15,5 km lang, og det vil – med en gennemsnitsfart på 40 km i timen – tage 24 minutter at køre hele rundturen. Prisen for Cityringen er 24,8 mia. kr., og det store projekt er blevet kaldt det største anlægsarbejde, siden kong Christian IV anlagde Christianshavn.

Og metroen stopper ikke med Cityringen, for arbejdet med to nye linjer er i gang. I begge tilfælde handler det om at betjene to bydele i København – Sydhavnen og Nordhavn – som i disse år gennemgår en voldsom forvandling og udbygning med både masser af boliger og arbejdspladser.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.