Afklaring af årsag til dødelig togulykke kan tage op til et år

Havariundersøgelse af togulykke med otte dræbte kan tage op mod et år. Blandt andet vindhastighed undersøges.

Artiklens øverste billede
Otte omkom, da dele fra godstog ramte et passagertog på Storebæltsbroen. Det kan have lange udsigter, før et samlet billede af den tragiske hændelse står klart. Foto: Tim K. Jensen/Ritzau Scanpix

Et større arbejde er gået i gang for at klarlægge omstændighederne omkring den ulykke, der onsdag morgen kostede otte togpassagerer livet.

De blev dræbt, da dele fra et godstog ramte et forbipasserende passagertog på Storebæltsbroen.

Og mens den første vurdering på ulykkesstedet lyder, at det formentlig var en tom lastvognstrailer fra godstoget, der blæste af og bragede ind i passagertoget, kan det have lange udsigter, før et samlet billede af den tragiske hændelse står klart.

- Med en ulykke af den her størrelse kan der sagtens gå adskillige måneder eller helt op til et år, siger Bo Haaning, der er undersøger hos Havarikommissionen.

- Vi skal indsamle alle informationer, som vedrører ulykken. Vi er simpelthen i gang med at samle et meget stort puslespil, tilføjer han.

Det står klart, at ulykken skete klokken 07.35 på lavbroen på Storebæltsforbindelsen.

Broen var lukket for biltrafik på grund af stormen Alfrida. Men både gods- og persontog havde tilladelse til at køre.

Vindhastigheden op til togulykken nærmede sig dog ifølge Banedanmark den grænse, der kræver, at godstog sænker hastigheden.

- Det giver anledning til, at vi undersøger, hvad der er sket, og om der er noget, vi kan gøre for at undgå det her i fremtiden, siger Banedanmarks områdechef, Martin Harrow.

Havarikommissionen ser også på vindhastighed, ligesom vidner skal interviewes, og vragdele undersøges.

- Formålet er at finde ud af, hvad der har været af sikkerhedsmæssige brister. Og om vi kan komme med anbefalinger, så vi sikrer, at sådan en skrækkelig ulykke ikke sker igen, siger Bo Haaning.

Togulykken er den værste på dansk jord i mere end 30 år - siden 25. april 1988. Her blev otte dræbt og 72 kvæstet, da et tog kørte af sporet med høj hastighed i Sorø.

I forbindelse med Sorø-ulykken førte Havarikommissionens undersøgelse til, at der blev indsat en ny type vinduer i de danske tog, fortæller Bo Haaning.

Og selv om det kan tage tid, før det samlede billede af, hvad der præcist skete den tragiske januarmorgen på Storebæltsbroen, så kan Havarikommissionen sagtens rykke hurtigt undervejs.

- Hvis vi finder nogle sikkerhedshuller undervejs, så reagerer vi selvfølgelig med det samme. Det kan ikke vente på et færdigt stykke papir, siger Bo Haaning.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.