Indland

Cyklistforbund: Grøn transportplan har været halvhjertet

Cyklistforbundet efterspørger en gennemgribende og altomfattende transportpolitik i Danmark.

"Helt overordnet har der manglet en gennemgribende, altomfattende transportpolitik i Danmark, som har taget højde for alle de forskellige transportformer," siger Klaus Bondam (th.). Foto: Mogens Flindt

Det er ikke overraskende, at den politiske plan om, at flere skulle bruge den kollektive trafik og cykle på cykelstierne har slået fejl.

Det mener Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.

- Om den grønne plan ligefrem har slået fejl, ved jeg ikke.

- Men det er jo sådan, udviklingen bliver, når man med den ene hånd laver en grøn transportaftale, men med den anden laver aftaler om at nedsætte registreringsafgifter på biler, siger han.

I 2009 indgik et stort flertal i Folketinget en grøn trafikaftale. Ifølge aftalen skulle hovedparten af fremtidens trafikvækst ske i den kollektive trafik, og samtidig skulle vi cykle mere.

Valg af transportmiddel: Bilen kører både bus, tog og cykler agterud

Men det er ikke lykkes at få danskerne til at køre mindre i bil, skriver Jyllands-Posten på baggrund af nye tal fra Vejdirektoratet.

I 2009 foregik 78,7 procent af trafikken i bil. I 2016 var det 79,2 procent, og sidste år voksede biltrafikken yderligere.

I 2009 stod busserne for 8,6 procent af trafikken og tog for 8,6 procent. Syv år senere var det faldet til 8,5 for bus og 7,9 procent for tog.

- Helt overordnet har der manglet en gennemgribende, altomfattende transportpolitik i Danmark, som har taget højde for alle de forskellige transportformer, siger Klaus Bondam.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er ikke overrasket over udviklingen.

- Vi skal ikke diktere, hvordan danskerne skal transportere sig, men skal tage udgangspunkt i befolkningens ønsker, siger Ole Birk Olesen til Jyllands-Posten.

Et stykke af vejen kan Klaus Bondam godt følge ministerens tankegang.

- I udgangspunktet er jeg ikke uenig, men det er jo også lidt et "laden stå til"-svar fra ham.

- Hvis vi bare bygger flere og bredere motorveje, fører det til endnu mere bilisme og endnu flere trafikkøer, og det er en meget ineffektiv udvikling for vores samfund, siger Klaus Bondam.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Camping 2018: Fire spørgsmål om campingtendenser
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Biler
Tænk dig godt om, før du køber en brugt dieselbil
Udbuddet af nyere brugte dieselbiler er pænt. Du skal helst gå efter en model med de nye Euro 6-motorer og dagligt køre motoren driftsvarm, for at det er en god idé, siger eksperter. 
Se flere
Viden
Månen kan have huler, som mennesker kan bo i
Gamle lavarør kan gøre det nemmere at bosætte sig på Månen. Specielt nyopdagede grotter langt mod nord er spændende, fordi de kan rumme vand i form af is. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her