ONSDAGSSNEGLEN: Danmark er dyrest i Norden

Danmark er Nordens dyreste golfland. Det fremgår af The Golf Benchmark Survey Summary Report, der blev offentliggjort i sidste uge. Rapporten, der er udført af et datterselskab til det verdensomspændende revisionsfirma KPMG, tegner et statistisk billede af golfsporten i hele verden, fordelt på en stribe regionale rapporter.

Danmark er Nordens dyreste golfland. Det fremgår af The Golf Benchmark Survey Summary Report, der blev offentliggjort i sidste uge. Rapporten, der er udført af et datterselskab til det verdensomspændende revisionsfirma KPMG, tegner et statistisk billede af golfsporten i hele verden, fordelt på en stribe regionale rapporter.

Der er tale om et ret digert værk med et utal af informationer, men det fremgår i korte træk, at medlemskab og kontingent i Danmark er dyrere – i gennemsnit – end i resten af Norden. Faktisk er kontingentet i Danmark i gennemsnit 124 €, eller mere end 900 kr., dyrere end gennemsnitskontingentet i hele Norden.

Det virkeligt interessante er imidlertid, at vi i Danmark er langt dårligere til at tjene penge på golfbanerne, end i de fleste andre lande i Norden. Trods høje priser er fortjenesten lav. En norsk golfklub tjener i gennemsnit godt 1,1 mio. kr. mere om året end en dansk – da antallet af golfbaner er tæt på at være det samme er den samlede norske merindtjening på ca. 175 mio. kr. om året. Det er dog et ganske betydeligt tal.

Golf Benchmarks rapport beregner indtjeningen ud fra den totale omsætning – altså også leje af buggies, trolleys, salg i bar og restaurant m.v.

En årsag til den dårlige indtjening er at kapaciteten på banerne slet ikke udnyttes optimalt. Og dermed tager rapporten tråden op fra de seneste par ugers Onsdagssnegle.

På trods af, at Danmark har flere spilbare golfdage end nogle andre lande i Norden – rapporten er kommet frem til 305 spilbare dage i Danmark – så er antallet af spillede runder pr. spilbar dag nærmest rystende lavt.

Der spilles i gennemsnit 62 runder pr. dag i danske golfklubber (omregnet til 18 hullers runder, red.). Regner vi det om til fire-bolde, svarer det til 15,5 firebolde om dagen. Eller to en halv times starttider på første tee. Resten af dagen ligger anlæggene øde hen.

Rapporten har opgjort, at af disse 62 daglige runder er de 47 medlemsrunder og 15 greenrunder. Disse tal er lavere end noget andet land i hele Norden. Til sammenligning har Finland 120 daglige runder pr. bane, heraf 41 greenrunder, og det nordiske gennemsnit er 85 runder, heraf 26 greenfee runder.

Hvad kan vi konkludere ud fra disse tal?

For det første kan vi konkludere, at der langt de fleste steder er en uudnyttet kapacitet på banerne, som golfklubberne eller baneejerne burde være langt bedre til at udnytte. For det andet kan vi konkludere, at der langt de fleste steder vil være mulighed for at tage flere medlemmer ind fra ventelisterne, end klubberne måske selv mener.

Tallene i Golf Benchmarks rapport ER gennemsnitstal og man skal selvfølgelig altid på passe med ikke at lægge for meget i den slags statistik. Men da en hel del klubber beklager sig over økonomien, og da mange synes at medlemskaberne er for dyre, ja, så giver rapporten et godt indblik i hvor golfbanerne kan øge indtjeningen og derved i bedste fald sænke eller i det mindste lade kontingenterne stagnere.

Danmark er det nordiske land, hvor den største procentdel af de spillede runder er medlemsrunder. 76 % af alle runder herhjemme spilles af medlemmer. Kun 24 % af greenfee spillere – hvilket er færrest i hele Norden.

Da vi har fået fastslået, at kapaciteten på banerne langt fra udnyttes, ligger der et stort potentiale for klubberne. Ved at tage skridt til at øge antallet af greenfee runder, vil klubberne kunne øge indtjeningen. Ikke kun på banen, men også i restaurant og proshop.

Flere greengæster får man ikke sådan uden videre. Klubberne skal være bedre til at sælge den vare de har. Overfor hoteller, turistkontorer, virksomheder, igennem annoncering i golfmedier, uge - og dagblade.

Og golf alene gør det ikke. I dag søger vi totaloplevelser. Der skal være helhed i tingene. Omgivelserne skal være i orden. Gæsterne skal mødes med et smil, og gå fra anlægget med et smil.

Fremtidens store udfordring for golfklubbernes bestyrelser ligger i at gøre sig bevidste omkring, at de driver en forretning. En forretning, der hele tiden skal produktudvikles og tilpasses markedskræfterne og kundernes krav og ønsker.

Det er soleklart, at det for nogle er helt underordnet. Man har de medlemmer og gæster man ønsker at have, og en økonomi, som medlemmerne accepterer med klapsalver til generalforsamlingen. Man har en bane og nogle faciliteter som man er tilfredse med, og som kan vedligeholdes indenfor budgettet.

Der er et ord for den slags: Stagnation.

Der er et kæmpe potentiale i golfsporten i Danmark. Vi skal bare lære at udnytte det.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen