Anonym modeskaber frabeder sig al omtale

En dansk modeskaber, som indtil for nylig kun var kendt i meget avantgardistiske kredse, raser over at komme på Politikens liste over førende neoselvironiske trash-retrohipsterbrands.

Artiklens øverste billede
Foto: Kim Scarborough/Wikipedia

»Vores kunder vil have tøjmærker, som ingen andre har hørt om. Vi skal ikke have vores brand ødelagt ved at blive nævnt i en landsdækkende og gennemkommercialiseret avis!«

Ordene kommer fra en modeskaber, der ønsker at være totalt anonym, efter at han fredag til sin rædsel så sit brand nævnt som et af landets 10 bedste neoselvironiske hipsterbrands i Politiken.

Camoufleret butik

Uden for hans værksted og butik er der da heller ikke meget, som tyder på, at en af Danmarks mest eksklusive modemærker har sit primære outlet her. Og det er ganske bevidst. Indtil i går anede stort set ingen, at modeskaberen overhovedet eksisterede eller solgte tøj for penge.

Forretningen er nemlig camoufleret som en for længst lukket butik fra tøjkæden Jørgen-Jørgine, hvor døren er forseglet med brædder. I de støvede og blændede vinduer hænger sedler med budskaber som »Her er intet af interesse for almindelige tøjkøbere« og »Alt er væk – gå din vej«. På trappestenen udenfor sidder tre stofmisbrugere, der er hyret til at skræmme eventuelt uindviede bort med opkast og uartikulerede råb.

Men kender man det hemmelige kodeord og har været til en koncert med Goodiepal, kan man alligevel komme indenfor i et neonrørsoplyst lokale med rå betonvægge, hvor tre omhyggeligt forvaskede T-shirts i pangfarver og en kasket med teksten “Lithiumbanjo” skrevet med spejlvendt gotisk skrift er de eneste varer til salg. Men det er også mere end rigeligt.

Sælger mest til sig selv

»Jeg vil tro, vi sælger en-to ting om måneden,« forklarer den anonyme modeskaber og forklarer hvorfor:

»Før man køber vores tøj, skal man med sit eget blod underskrive en kontrakt om, at man aldrig vil bære tøjet offentligt og kun må afsløre butikkens eksistens til andre danskere ved performancekunstferniseringer i Berlin. Sådan er vilkårene, når man sælger til de folk, som har den allermest sublimt raffinerede smag og konceptuelle forståelse for vores produkters særlige karakter.«

»Ja, det meste tøj sælger jeg faktisk til mig selv,« slutter modeskaberen.

RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm. Alle RokokoPostens nyheder er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.