Da motorcyklen fik tag

Rig amerikansk tyggegummifabrikant skabte verdens største samling af europæiske kabinescootere.

Efterkrigstidens Europa var kabinescooterens glanstid. Sønderbombede tyske flyfabrikker og nedslidte europæiske motorcykelfabrikker arbejdede for at gøre de krigstrætte europæere kørende. Der var mangel på råvarer og kapital, og det gjorde de små, tre- eller firehjulede motorcykler med kabine til et opnåeligt alternativ til de dyre, amerikanske dollargrin.

Tyske Messerschmidt, Goggomobil, BMW og Heinkel, engelske Bond, franske Avolette og Mochet, spanske Iso og Alicante, italienske Autobianchi og Fiat og mange andre, trillede rundt på det europæiske vejnet.

Med plads til to voksne og et barn kørte de 20-35 km på en liter benzin med en topfart på op mod 75 km/t. Mange danskere skiftede motorcyklen ud med en kabinescooter, der kun krævede motorcykelkørekort, for at kunne transportere familien i tørvejr.

Kabinescooterens storhedstid varede kun gennem 1950'erne og 60'erne, og i dag er der ikke mange tilbage. De fleste europæiske veteranbilmuseer har et hjørne med nogle få eksemplarer, men mærkeligt nok findes museet med verdens største samling kabinescootere i USA.

Ved highway 441, i den lille by Madison, 75 km øst for Atlanta, Georgia, ligger Bruce Weiner Microcar Museum, et privat, men statsstøttet museum med 150 kabinescootere og minibiler af alle mærker.

Bruce Weiner er en succesrig tyggegummifabrikant, ejer af Dubble Bubble Chewing Gum, der under Anden Verdenskrig forsynede de amerikanske tropper i Europa med tonsvis af tyggegummi, og hvis produkter sælges i 50 lande verden over.

På amerikansk hedder kabinescooteren "microcar", mikrobil eller "bubble car", boblebil, så det var nærliggende, at en fabrikant af tyggegummi, "bubblegum", interesserede sig for fænomenet.

Der fandtes ikke forhandlere af kabinescootere i USA, men mange hjemvendte amerikanere importerede et eksemplar. Bruce Weiner købte op i USA og rejste desuden rundt i Europa for at finde restaureringsobjekter til sin samling

Bruce Weiners første kabinescooter var en Messerschmidt KR200 fra 1959. Siden har han opkøbt vrag for 15.000 - 40.000 kr. pr. stk., og ofte brugt indtil 125.000 - 250.000 kr. på at sætte dem i stand som fabriksnye.

Det traditionsrige rally for minibiler, arrangeret af den amerikanske Microcar and Minicar Club, fandt sidste år sted i Madison med start og mål ved kabinescootermuseet, og samlede 200 entusiaster i deres minibiler.

The Bruce Weiner Microcar Museum Inc.

2950 Eatonton Road, Madison,

Georgia 30650

Tlf. 706-343-9937

Åbent tirsdage og torsdage kl. 13-16 efter aftale.

Gratis entré, men der forlanges en donation på to dollars pr. person til Morgan County Humane Society.

Yderligere oplysninger:

www.microcarmuseum.com

Andre læser

Mest læste

Del artiklen