Bannerføreren for ny teknik
Porsche Panamera ligner bare endnu en variant, men nyheden drives af hybrid-teknik.
Jeg sætter mig for første gang til rette bag rattet i den nye Panamera S Hybrid. På ægte Porsche-manér drejer jeg startnøglen med venstre hånd; men ikke en lyd. Det er bare at træde på speederen; bilen lægger fra land på elmotoren alene; derfor af sted uden lyd uden anden lyd en dækkene mod perlestenene.
Efter de første kilometer spørger jeg mig selv: »Hvad så, ville DU købe en Panamera?« Svaret er let nok: »Ja, i denne kategori giver Panamera en bedre pakke bestående af fart fra motoren, præcision fra undervognen og stil end noget anden.« Næste spørgsmål: »Ville du så vælge en V8 eller Hybrid, jeg kører nu?« Kort eftertanke. Derefter: »V8'eren.«
Ved Salzburg Lufthavn ligger Hangar-7. Det er her Red Bull holder til med sit flyshow. Producenten af energidrik benytter lige lejligheden til at udstille nogle Formel 1-racere, effektive racermotorcykler og en stribe af helikoptere og andet grej i den stil. Så stemningen er ligesom lagt. Vel står den på hybrid, og vi skal se, om vi kan køre langt på literen - men det er dog Porsche, der bygger dagens bil. Og det er netop denne kobling tyskerne så gerne vil bevise, rent faktisk virker: Pas på CO2'en og »have fun« i én og samme bil.
Den kobling udgøres af den nye Porsche Panamera S Hybrid, siger tyskerne. Nu sætter de alt på ét bræt - inviterer udvalgte biljournalister fra Europa til selv at prøve.
Nyeste version
Panamera S Hybrid er den absolut nyeste variant af den 4-dørs, 4-personers GT fra Porsche. En bil, der vakte nogen furore, da den blev lanceret i 2009; skal det absolutte sportsvognsmærke Porsche nu lave biler med fire døre og plads til fire? Men selv de mest rettroende Porsche-folk havde vænnet sig til mosten. Det var jo kun otte år tidligere, at mærket med hækmotorbilen 911 og alle sejrene på Le Mans lancerede en SUV, nemlig Cayenne. Den var i realiteten et endnu større skridt. Og det gik jo godt nok. Så hvorfor ikke?
Kun de færreste roste Panamera for dens udseende, men raden rundt var der fra starten enighed om den fremragende dynamik. At tænke sig, at en bil, der er så stor og tung (egenvægt langt over de 1,5 tons) kan styre så godt… Men måske er det ikke så underligt endda, Porsche Panamera er jo en Porsche, og det er jo netop Porsche, der kan få den ellers bagvendte konstruktion 911 til at styre himmelsk. Ingeniører, der kan præstere det kunststykke, kan få alle biler til at styre godt.
To motorer
Nu er Panamera udset til at skulle mere endnu - den skal være bannerfører for ny teknik. Derfor lancerer tyskerne nu Porsche Panamera S Hybrid. Som modelnavnet mere end antyder, er den nyeste fra Stuttgart en bil med to motorer. Hybrid-teknikken kommer direkte fra Cayenne S Hybrid, det vil sige, at bilen drives af dette set-up: En V6-cylindret benzinmotor med kompressor er koblet sammen med en elmotor. Effekten fra enten en af de to motorer eller dem begge sendes gennem en gearkasse til baghjulene. Benzinmotoren yder 333 hk og elmotoren 47 hk, tilsammen 380 hk. Dermed er Hybrid i klasse med Panamera V8 på benzin. Men faktisk træder den nye med de to motorer et afgørende skridt foran, når det kommer til momentet: V6'eren har 440 Nm, mens elmotoren har stærke mavemuskler i hobetal, alt i alt 300 Nm; til sammen skaber det 580 Nm - væsentligt mere end V8'eren.
Og dermed er der power nok i Hybrid til at matche Panamera V8. De kolde tal viser, at den nye løber lige en anelse langsommere på toppen og er så lidt længere om at nå fra nul til 100 km/t, at det er lige meget. Og det man oplever, når man er bag rattet, kan sammenfattes således: Panamera Hybrid er hurtig - ja, Panamera Hybrid er meget hurtig.
Små forskelle
Alt i alt kan man spørge sig selv, hvad man mister ved at vælge hybrid frem for benzin? Det korte svar er: Intet.
Det mere nuancerede svar er, at man ikke mister det store,; men der er dog forskelle. Først og fremmest er der ikke den samme »feel« i Hybrid som i V8. Det er svært at sætte det præcise ord på, hvad det er, for det er jo ikke skånselsløs fart, der er mangel på. Det, der mangler er - hmm, ja, det er nok den rette lyd slet og ret. Med risiko for, at der gør for meget drengerøv i den, siger jeg, at der mangler noget mere skrald i lydpotten.
Men det er en lille pris at betale for, at samvittigheden er ikke så lidt renere i en Hybrid end i en V8. 159 g CO2 udleder den nye pr. km, V8 sender 242 g ud. Det er en afgørende egenskab, når den nye bil lige skal gennemgås nede i golfklubben. Og den anden side af samme medalje er forbruget: V8 går under 10 km/l, Hybrid næsten 15. Når en tankfuld koster op mod 1.000 kr., trækker det næppe fra i ret mange regnskaber, at der er op mod 50 pct. længere i tanken.
Efter to dage med Panamera S Hybrid er slut. Der er bare to afkørsler til Red Bulls Hangar-7 med racerbiler og helikopter - dér slutter testopgaven. Jeg spørger mig selv igen: »Hvis det var dig, der skulle eje Panamera - ville det så være V8 eller Hybrid?« I dag er svaret nyt: »Panamera S Hybrid«. Og jeg kan jo altid bare bestille den med en anden lydpotte.
Plus:
- Hybrid-teknik
- Præstationer
- Udslip og forbrug
- Prestige
Minus:
- Styringens skarphed
- Lyden (feeling)
- Gearskiftet
LÆS OGSÅ:
Jaguar sætter C-X75 i produktion