Opel tvivler på rene elbiler
Rene elbiler som vi kender dem i dag, kan aldrig direkte erstatte familiens bil nr.1.
Rene elbiler bliver aldrig en direkte erstatning for bil nummer et i familiens husholdning. Dertil er batterierne nu og mange år fremover for dyre, for tunge og for dårlige til at give bilerne den nødvendige rækkevidde.
Det var et af budskaberne, da Opel forleden havde inviteret europæiske journalister indenfor til et kig i den Opel krystal-kugle, som de næste knap 10 år danner baggrund for de biler, som Opel vil sende på gaden.
Gennem de sidste par år har medierne, ikke mindst de danske, været fyldt godt op med historien om at elbilerne skal være opbevaringsrum, for den strøm, som ikke direkte kan bruges, når vindmøllerne snurrer allermest og strømforbruget samtidig er lavt. Den udvikling tror Opel ikke meget på, og så er der lige øjeblikkets hotteste løsning på problematikken omkring opladning af elbiler: De udskiftelige batterier.
Her afslører Opel, at man selv fra 1992 og i en årrække eksperimenterede med udskiftelige batterier i tyske postbiler. Projektet måtte skrinlægges, da vejsnavs og problemer med stål der udvider sig skabte for mange praktiske problemer. Nogenlunde tilsvarende erfaringer har Mercedes-Benz gjort efter en række forsøg med elbiler med udskiftelige batterier.
Indbygget lader
Opels løsning er biler, der i princippet er rene elbiler, men som populært sagt har en lille lader med i bilen. Det fungerer ved, at bilens lille benzinmotor lader på batteriet under kørslen, og dermed er bilen altid drevet af en elmotor. Det har den store fordel, at benzinmotoren kan bringes til at arbejde i det optimale omdrejningsområde, hvor forholdet mellem ydelse og forbrug er optimalt.
Første bil af denne type er Opel Ampera, der allerede er til salg i løbet af efteråret. Den er i virkeligheden en afl ægger af Chevrolet Volt, som er GMs bud på en hybridbil med rækkeviddeforlænger, men teknikken er stort set ens.
Bilen får derfor en rækkevidde på mellem 40 og 80 km på ren strøm alene, men totalt er rækkevidden omkring 500 kilometer, idet elmotoren hele tiden driver bilen. Når der ikke er mere strøm tilbage i batterierne, starter benzinmotoren altså. Men det sker så stille, at køreren dårligt nok kan høre det, men kun lige fornemmer det
Selve opladningen skulle ikke tage mere end 4 timer fra en ganske almindelig stikkontakt.
Stille, hurtig og som en almindelig bil
Produktionen af Opel Ampera er endnu ikke begyndt, så vi triller en tur i en prototype. Oplevelsen er uhyre positiv, for der er masser af punch i Ampera, når der trædes på speederen.
Opel opgiver topfarten til omkring 160 km/t, og accelerationen til 100 km/t sker på 9 sekunder, uden ret meget anden lyd en den, som vind og hjul frembringer. Og i modsætning til de små elbiler er der masser af plads til en familie på fire og bagage i et stort bagagerum.
Nu skal man passe gevaldig på med at dømme et produkt efter en 15 km’s kørsel med en Opel-ingeniør i passagersædet, men Ampera ligner en succes fra starten i de lande, der ikke beskatter biler så hårdt. Herhjemme opfatter myndighederne nemlig bilen som en ganske almindelig bil med konventionel motor. Derfor er der lige nu ingen elbilsrabat, og prisen ender på omkring 650.000 kr.
Bygget rundt om batteriet
Opel Ampera er fra starten udviklet til eldrift. Derfor er batterierne placeret i bunden af bilen og i midten af en T-formet konstruktion. Det giver optimal vægtfordeling, og samtidig tager batterierne ingen plads i bagagerummet. Bilen er dog ren 4-personers.
Rent teknisk er elmotoren i Ampera bygget sammen af to el-motorer. Det skyldes, at en elmotor ikke fungerer så godt ved høje omdrejninger. Derfor lukker en computer ned for den primære elmotor ved behov for meget power og skruer op for en mindre elmotor. Dermed kan man udnytte elmotorens karakteristik bedst mulig.