Stigende priser på GTI-klassikere
GTI-biler fra 1980’erne er ved at etablere sig på klassiker-markedet og stiger hurtigt i værdi.
Det vurderer MotorClassic, FDM’s magasin om klassiske biler.
1980’erne var GTI-bilernes årti – og nu er de sporty familiebiler med praktisk bagklap tilbage i rampelyset som nybagte klassikere. I disse år eksploderer interessen for 70’er- og 80’er-biler, ikke mindst for GTI’erne.
»Første generation af VW Golf GTI, der skød GTI-bølgen i gang, er allerede en etableret klassiker. Men også Peugeot 205 GTI er nu et interessant investeringsobjekt, for regnet i procent er den en af de biler, der stiger hurtigst i værdi – i udlandet er priserne næsten tredoblet på fem år,« siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.
En drengedrøm
Forklaringen er enkel:
»Når folk kaster sig ud i at købe deres første klassiske bil, vælger de gerne den bil, de drømte om som børn, eller ikke havde råd til som unge. Og mange af dem, der drømte om GTI’erne dengang i 80’erne, er nu omkring de 40 og har råd til at opfylde deres gamle drengedrøm,« siger Bo Christian Koch.
En Peugeot 205 GTI kan godt opstøves fra ca. 50.000 kr., mens et rigtigt topeksemplar koster 80.000-100.000 kr. med stigende tendens. En fornuftig Golf I GTI koster fra 50-60.000 kr., men også her er priserne hastigt stigende, især i Tyskland, og de ældste, mest sjældne og mest eftertragtede 1,6-liters modeller med de smalle kofangere fra før årgang 79 kan koste op mod 100.000 kr.
MotorClassic, FDM’s magasin om klassiske biler, stiller skarpt på 80’ernes bedste GTI-biler i det nye nummer, der netop er udkommet. Kvartalsmagasinet har netop fået en opfriskning med nyt layout, flere sider og en ny sektion med klassiske biler til salg.
Læs også: Sådan sikres den klassiske bil