Billigere og grønnere Passat
Hos VW er de grønne modeller blå. De hedder i hvert fald BlueMotion til efternavn.
24,4 km/l. Og 109 g CO2 pr. km. Det er de venlige nøgletal på den ventede BlueMotion version af den nye VW Passat, som om kort tid kommer i handlen, både som firedørs sedan og som stationcar, Variant.
Den nye Passat blev introduceret i januar, og mange har ventet på BlueMotion udgaven, der har en teoretisk rækkevidde på op til 1.700 km på en tankfuld.
Både Passat BlueMotion og Passat Variant BlueMotion har den 1,6 liters TDI-motor med 105 heste, som i BlueMotion er gjort endnu mere effektiv. Ifølge de officielle tal kører Passat BlueMotion 24,4 km/l og udleder 109 g CO2 pr km. Vælger man Passat Variant BlueMotion skal man kunne køre 23,3 km/l i gennemsnit. Begge modeller har start-stop-system, og et system til genvinding af bremseenergien.
Dæk med mindre rullemodstand
Passat BlueMotion har desuden en mere lukket kølergrill for at minimere luftmodstanden. Af samme grund har man sænket vognen 10 mm, og sedan-versionen har fået en lille øko-spoiler. Af synlige ydre kendetegn er den pyntet med BlueMotion-logoet både på bagklappen og i kølergrillen, der også adskiller sig fra de øvrige Passat’er ved at have to kromlister mod de vanlige fire. Hvad man derimod ikke ser med det blotte øje er, at Passat BlueMotion kører på rulleoptimerede dæk, har beklædt undervogn og en kørecomputer, der indikerer det optimale gearskift.
Med en pris på 346.398 kr. for sedan-udgaven og 366.394 kr. for Variant, ligger tredje generation af Passat BlueMotion væsentligt under prisen på forgængeren. Set i forhold til den tidligere BlueMotion-model er priserne reducerede med over 21.000 kr. for begge modeller.
Læs også: Nu bliver VW Golf billigere