Nu funkler Mercedes' lille stjerne
Nyt interiør er med til at løfte oplevelsen af Mercedes-Benz C-klasse op i luksusklassen.
Danske Mercedes-fans har ikke haft det let. Hvor resten af verden kun skulle betale lidt ekstra for stjernen, har merprisen været astronomisk herhjemme. Fabrikken har nemlig ikke givet rabat til danskerne, så en C-klasse har nærmest været uopnåelig for fi rmafolket, altså lige indtil januar forrige år, hvor priserne blev sat voldsomt ned, faktisk med helt op til 134.000 kroner.
Og tilsyneladende har det haft en positiv effekt på salget, for C-klassen har solgt bedre end ærkerivalen, BMW 3-serie, i årets første tre måneder.
Nu kommer der oven i købet et omfattende facelift af C-klassen, udviklet efter devisen: Føl, mærk og opleve produktet. Det er nøglen for alle produkter og i særdeleshed indenfor bilernes luksus-klasse. Det gør sig i udpræget grad gældende for Mercedes’ vigtigste bil. Det vil sige C-klassen, der er bilen, som genererer den indtjening, der skal til for at udvikle nye produkter og teknik gennem alle Mercedes-bilerne.
Små kosmetiske ændringer
Efter en meget succesfuld lancering af C-klassen i 2007 er tiden moden til et facelift. Det hører sig til, og Mercedes har valgt virkelig at gå seriøst til værks med C-klassen. De potentielle kunder vil kunne ane, at det er ny udgave, men ældre kunder føler sig ikke skræmt væk af det nye look, der blot opfrisker den klassiske formgivning. Eller det lidt konservative design, der klæber til C-klassen. Men kig ti år tilbage, og man forstår, hvad tidløs elegance betyder. Både for tegnebogen og for opfattelsen af bilen.
Med et næsten komplet nyt interiør er det lykkedes Mercedes at løfte C-klasse op, så den nu opleves som en krympet S-klasse. Samtidig har tyskerne besluttet, at C-klassen skal være første produkt i en demokratisering af al den fi ne avancerede teknik, som fi ndes i S-klassen.
Det betyder at C-klassen byder på hele ti nye sikkerhedssystemer, og vi nævner blot nogle: Attention Assist, systemet der holder øje med din træthed og uopmærksomhed, er standard, mens størstedelen købes i en pakke, Førerassistentpakke Plus, til 50.709 kr. der godt nok kræver Pre-Safe crashforberedelse til 8.581 kr. Det indeholder Distronic Plus (adaptiv fartpilot), Active Lane Keeping Assist (aktiv sporholder) og Active Blind Spot Assist (blind vinkel-assistent).
Bedre komfort
Rent teknisk er bilen opgraderet på stort set alle områder, hvilket resulterer i, at startstop nu er standard på alle udgaver. Komforten er endvidere øget, idet alle 4-cylindrede nu leveres med 7-trins automatisk gearkasse, og dermed er den forældede femtrins af slagsen sendt på pension.
Motorerne er naturligvis mere økonomiske, samtidig med at ydelserne er hævet. Det betyder, at alle dieselmodeller som 220 CDI Blue Effi ciency og 250 CDI Blue Effi ciency med henholdsvis 170 og 204 hk begge klarer 20,9 km/l, mens 180 CDI og 200 CDI, også Blue Effi ciency, går 20,4 km/l. Noget taxafolket sikkert sætter pris på.
Mest iøjefaldende er det, at modellen 220 CDI har forbedret brændstoføkonomien med 41 procent.
Totalt set er 2000 dele ændret på bilen, og priserne er de samme som hidtil. For de danske udgaver gælder, at træthedssystemet, der advarer, hvis man er ved at falde i søvn, nu er standard på alle versioner.