Folkeflytter for feinschmeckere

Tysk forsigtighed og langmodighed. Men også gennemført teknik og rigelig plads i VW Touran.

Artiklens øverste billede
Volkswagens nye signaturfront er nu også kommet til Touran. Det er vældig harmonisk, men ikke særlig ophidsende, rent designmæssigt. Foto: Bilavisen

VW har stillet samme spørgsmål som en tidligere dansk statsminister: Kan vi ikke gøre det lidt bedre?

Svaret er jo. Og tag vores ord for det. Ikke et knirk, ikke en mislyd, ikke et hjul har den nye Touran sat forkert under vores test i sidste uge.

I virkeligheden er der dog slet ikke tale om en ny Touran, snarere en faceliftet udgave. Selv tyskere springer en sjælden gang over, hvor gærdet er lidt lavere. Som VW gjorde med Golf VI og senest Passat. Uden at rødme kalder fabrikken Touran for en ny model. Men bilen er og bliver en ansigtsløftning af en gammel model, fuld af genbrugsdele, velkendte motorer og baseret på samme platform som før.

Resultatet er alligevel respektindgydende.Touran har samme udvendige mål og indvendige plads som forgængeren, kører på samme overbevisende måde, men gør alligevel alting lidt bedre.

Det allerbedste er, at prisen faktisk ikke er steget i forhold til forgængeren, snarere tværtimod. Da vi testede 1,6 FSI med 115 hk i 2003 kostede den 336.000 kroner. I dag koster en 140 hk benziner med langt mere udstyr præcis det samme, mens testbilen med topudstyret Highline fås til 376.480 kroner.

Ellers starter Touran fra 274.000 kroner med den glimrende 1,2 TSI og 105 hk og basisudstyret, Startline, hvor 3. sæderække ikke er inkluderet. Generelt er der tale om nedsættelser på 30.000 kroner i forhold til forgængeren.

Masser af plads

En ting er der dog ikke ændret på, og det er den rigelige plads, så den store familieudflugt ikke ender i mytteri. Ikke noget med drillende spark i ryggen eller albuer i infight her. Det sørger en velvoksen akselafstand og rigelig bredde for.

Bagsæderne er dog meget smalle, og midterkonsollen irriterer, mens det på tredje stolerække, der elegant kan vippes op fra bagagerumsgulvet, kniber det med pladsen. Lad være med at placere svigermor heromme - så bliver i uvenner. Men børn i halvandenmeter-klassen går an.

Finishen virker til gengæld federe end i forgængeren med mange detaljer i blød plastik og stramtsiddende læder på rattet, der stammer fra Golf.

Touran scorer point på en perfekt førerplads. Forsæderne er faste i polstringen, holder godt fast om kroppen og er bekvemme som en lænestol på langturen. Og afstanden til rat og pedaler stemmer: I Touran kan alt fra langlemmede basketballspillere til fikse frøkener finde en god kørestilling.

Lækkert udstyr

Udstyret er pænt med lækkert alcantara-indtræk, 16 tommer alufælge, syv sæder, klimaanlæg, klapborde på bagsæderne, læderrat med ratbetjening af radio, sportssæder og regnsensor. Testbilen har en del ekstraudstyr, blandt andet navigation, men også en genialt parkeringshjælper, hvor du blot trykker på en knap, og så drejer bilen selv ind under parallelparkering.

Tricket, der gør rumfornemmelsen overdådig, er oprette siddestillinger og lodrette dørsider. Minusset er et design, der er mere forsigtigt end en tysk bankdirektør. Hos VW har designerne end ikke løsnet slipseknuden. Tyskerne har i stedet svunget linealen, og det er der kommet en nydelig, men også konservativ bil ud af.

Kører fremragende

Tysk tilbageholdenhed ender dog med at blive et plus. Man glemmer nemlig hurtigt langgaber-designet på landevejen. Her opdager man i stedet, hvad VWs konstruktører har brugt så lang tid på: En velafstemt undervogn, der kun sjældent minder chaufføren om, at han kører i en høj, kasseformet og relativt tung MPV.

Touran kører snarere som en atletisk personbil. Med let og præcis styring og en affjedring, der er et fint kompromis mellem sport og komfort. Selv ikke kraftig sidevind kan bringe den tyske familiecontainer fra koncepterne. Først når Touran presses helt derud, hvor resten af familien for længst har råbt stop, begynder den at skride udramatisk over forhjulene.

Køreglæden bliver ikke mindre af standhaftige bremser og en velfungerende gearkasse med seks trin, der fungerer som den kendte kniv i en bakke lunken Kærgården. Klik siger det - så har et hurtigt vip med håndleddet gearet op eller ned.

Fin benzinmotor

De 140 heste er lysvågne og har ingen problemer med at sparke liv i den 1500 kilo tunge VW. Tværtimod arbejder motoren tyst og kultiveret.

Der er både turbo og kompressor, og man skal være lige så fintfølende som prinsessen på ærten for at mærke, hvor kompressorenstår af og turboen tager over. Fornuftkøbet er dog den økonomiske 1,6 diesel med 105 hk, som er en anelse billigere.

Ellers ligner Touran den bedste bil i klassen, med mindre man kigger i retning af Årets Bil 2011, Ford C-Max, der kommer som syvpersoners til januar. Den kører en anelse bedre og er lidt billigere. Men virker knapt så godt skruet sammen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.