Mia. at spare på ændret kørestil
En mere økonomisk kørestil kunne spare europæiske bilister for 37 mia. liter olie.
En analyse af 400.000 europæiske bilisters køreture viser, at europæerne alene ved at ændre deres kørevaner en smule samlet kan spare op mod syv milliarder euro og næsten fem milliarder liter olie årligt.
Det er den italienske bilproducent Fiat, der står bag analysen, som er foretaget ved at hente data direkte fra motoren under 50.000 europæeres køreture i de fem største lande i Europa. Det er meget store tal, der er i spil i undersøgelsen af de europæiske bilisters kørevaner. Hele 10 mio. køreture er blevet elektronisk registreret på en server hos Fiat, og herfra har man udvalgt 400.000 repræsentative ture fordelt på 50.000 bilister i Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og England.
Forslag til chaufføren
Alle ture er kørt med det elektroniske måleredskab eco:Drive, der direkte fra bilens motor registrerer kørslen og efterfølgende giver chaufføren forslag til, hvordan han eller hun kan optimere sin kørestil.
»Analysen viser, at den enkelte bilist kan gøre en kæmpe forskel både i forhold til miljøet og i forhold til sin egen økonomi. Den konklusion bekræfter, at systemer som eco:Drive og lignende i høj grad har deres berettigelse, idet der er så store fordele ved at ændre sin kørsel efter den feedback og de konkrete råd, som systemet giver,« siger Steffen Holm, pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark A/S.
Der kan spares 37 mia. liter olie
I konkrete tal viser Fiats analyse, at hvis alle europæiske bilister fulgte trop med en kørestil, der matcher den, som eco:Drive anbefaler, så ville den samlede besparelse i løbet af bilernes livscyklus – gennemsnitligt 7,5 år – være på 37 milliarder liter olie, hvilket svarer til fem gange produktionen på verdens største olieboring. Det vil igen svare til, at miljøet ville blive sparet for over 90 mio. tons CO2, ligesom de europæiske bilister ville spare over 50 milliarder euro.
Eco:Drive er et lille software program, som kan installeres gratis i alle Fiat-modeller med Fiats Blue&Me mediesystem. Igennem en USB-nøgle hentes alle data om chaufførens kørsel, og disse data kan man så efterfølgende analysere på sin computer.
Læs også: Så meget sparer diesel-bilister