Lettere at komme til Østeuropa
Scandlines har brugt 1,7 mia. på to nye færger til Rostock og en havneudbygning. Mulig timedrift er på vej.
Skal du en tur til Østeuropa på ferie? Så bliver det formentlig mere komfortabelt at tage færgen til Rostock fremover.
Scandlines sætter nemlig alle sejl ind for at udnytte det stigende marked for passager- og fragttrafik i Østeuropa. Derfor har selskabet investeret 1,7 mia. kr. i to nye færger og havneudbygninger i Gedser og Rostock, som skal gøre rejseoplevelsen bedre og lettere for passagererne.
”Gedser-Rostock er et vigtigt knudepunkt i den østlige korridor. Efterspørgslen vil vokse yderligere i regionen i de kommende år, og det skal vi være rustet til. Med indsættelsen af fire skibe kan vi tilbyde afgang hver time. Liggetiden i havnene vil fortsat være 15 minutter, hvilket vil være et særdeles attraktivt tilbud til vore kunder på Gedser-Rostock,” udtaler Steen Wæver, der er Line Manager hos Scandlines.
Plads til 1.500 personer
Scandlines har brugt 300 mio. kr. på en ny terminalbygning, nyt check in-område samt 16 såkaldte opmarchbaner, så bilerne kan komme hurtigere om bord på færgen i Gedser. I Rostock vil Scandlines fra 2012 få to liggepladser, hvilket gør timedriften mulig, hvis kunderne efterspørger det.
De to nye færger er netop ved at blive bygget på P+S Werfen i Nordtyskland. Der er plads til 1.500 personer, 480 biler eller 96 lastbiler på færgerne, hvor der også bliver plads til et shoppingområde, spilareal og konferencerum.
Scandlines transporterer i øvrigt årligt 13 mio. passagerer rundt på forskellige ruter mellem Danmark, Tyskland og Sverige.
LÆS OGSÅ: Ny superfærge til Østersøen