Klar til test af vejtog

Projektet skal gøre det muligt for biler at køre selv på motorveje i lange vejtog.

Artiklens øverste billede

For et år siden gik syv europæiske virksomheder i gang med et projekt ved navn SARTRE. Formålet med projektet er at udvikle, teste og vurdere teknologi, der gør det muligt for biler at køre selv på motorveje i lange vejtog. Nu er man nået så langt, at man kan foretage de første udviklingstest.

SARTRE står for Safe Road Trains for the Environment. Projektet, som er delvis finansieret af EU, ledes af den britiske virksomhed Ricardo UK Ltd og har syv deltagende virksomheder, bl.a. Volvo.

Efter at have arbejdet med SARTRE det første af de planlagte tre år er folkene bag projektet ved at være klar til de indledende udviklingstest, hvori indgår et førerkørertøj efterfulgt af en enkelt bil.

Det meste af det første år har partnerne forsket i grundprincipperne for et brugbart system, herunder den menneskelige faktor og adfærd i forbindelse med det at køre i vejtog. Ud over at give nogle tankevækkende og nyttige resultater, har det vigtige forarbejde ført teamet videre til den aktuelle fase, hvor man regner med at begynde at teste køretøjer inden udgangen af 2010.

Test i en simulator

For at et sådant system overhovedet kan fungere skal de to testkøretøjer være forsynet med den nødvendige hardware, de skal kunne kommunikere med hinanden, og der skal indbygges sensorer kombineret med systemer til kontrol af følgekøretøjets bevægelser. Integreringen af den software, der er altafgørende for, at man kan køre automatisk, er allerede begyndt.

Kort fortalt fungerer vejtogsprincippet på den måde, at et køretøj med en professionel chauffør er fører for en række biler, der kobler sig til vejtoget, når de kører ind på en motorvej. Herefter slipper bilisterne i følgekøretøjerne for at køre selv, indtil de kobler sig af igen. Fordelene skulle være et bedre trafikflow og kortere rejsetider – samt at det er mere afslappende for bilisterne, nedbringer antallet af uheld og giver bedre brændstoføkonomi og dermed lavere CO2 udledninger.

I en otte minutter lang film, der kan downloades på www.SARTRE-project.eu HER , hvor der også er mere om projektet og de deltagende virksomheder, redegør deltagerne for deres arbejde med projektet, ligesom filmen viser nogle af de test, der allerede er udført, hvor en gruppe mænd og kvinder har testet systemet i en simulator.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.