Ny V12-motor fra Lamborghini
Slagvolumen bliver på 6,5 liter og ydelsen 700 hestekræfter ved 8.250 omdrejninger.
Først hjertet. Så resten. Det sidste eksemplar af superbilen Lamborghini Murciélago er bygget, og næste år ventes afløseren, som man har arbejdet på nogen tid. Hjertet til nyheden er ved at være klar, en komplet ny V12 motor og en ny transmission.
Den nye V12-motor er udviklet fra bunden og har en slagvolumen på 6,5 liter. Den skulle blive i stand til at levere 700 heste ved 8.250 omdrejninger og et maksimalt drejningsmoment på 690 Nm ved 5.500 omdrejninger.
Kun 235 kilo
Fra Lamborghini lover man, at det bliver en motor, der sulter efter høje omdrejningstal, har enestående præstationer, lav vægt og moderate emissioner. Nærmeste samarbejdspartner er en ny type transmission, kaldet ”Lamborghini ISR”. Det er så at sige en automatisk-manuel gearkasse, der kombinerer minimale skiftehastigheder med brugervenligheden i hverdagen samtidig med, at gearkassen er dimensioneret til at levere den ægte skiftefornemmelse som kunderne forventer i en superbil. Den kan præstere skiftetider, der er næsten 50 procent hurtigere, end det er muligt med en dobbeltkoblingsgearkasse. Produktionen af den nye drivlinie, som kun vejer 235 kilo, går i gang i begyndelsen af næste år.
Legenden om Lamborghini er nært forbundet med firmaets fascinerende V12-motorer. Lige fra den første Lamborghini 350 GT blev præsenteret i 1964, har en V12-motor været en del af Lamborghinis sjæl.