Gå på pub for at se sport i 3D

I Storbritannien har Sky lanceret særlig 3D-kanal, men i Danmark er det ikke lige på vej.

Artiklens øverste billede
Skærmbillede fra Sky.

Se lørdagens Premier League-kamp sammen med vennerne på pubben - i 3D vel at mærke.

Det er et af tilbuddene fra tv-stationen Sky, der har opsat 3D-skærme på en rækker britiske pubber for at skabe opmærksomhed omkring den nye 3D-kanal. Læs mere hos Sky.

Tv-producenten Sony benyttede verdensmesterskaberne i fodbold i Sydafrika til at promovere 3D-tv. 25 af kampene blev optaget med Sonys specielle 3D-kameraer og sendt videre til seerne, og sport har også en hovedrolle for Sky, der i Storbritannien netop har lanceret Europas første 3D-kanal på abonnementsbasis.

Betalingskanal

3D-kanalen er et ekstra tilbud til de kunder, der i forvejen abonnerer på Sky+ HD. Prisen er 60 pund per måned, og Sky satser på, at man 1. juli 2011 har omkring 200.000 3D-abonnenter.

De skal bl.a. lokkes til med golf fra Ryder Cup, fodbold fra den britiske Premier League, kvalifikationskampe til EM-fodbold, rugby og boksning. Samtidig vil 3D-film blive tilbudt på betalingsbasis, det såkaldte pay-per view.

I et forsøg på at skabe større salg af 3D-tv og 3D-Blu-ray-afspillere har Sky indgået aftaler med annoncører, der i perioden frem mod jul får deres reklamer placeret før og efter 3D-filmene.

3D-kanaler breder sig

I Storbritannien har også Virgin Media introduceret en 3D pay-per view filmservice.

I Tyskland og Østrig er Sky også aktiv med 3D-tilbud, ligesom det nationale Deutsche Telekom netop har lanceret en video on demand service for abonnenter. Indholdet leveres bl.a. Warner Bros. og Sony og Discovery.

Danskerne på vente

Herhjemme må forbrugerne dog foreløbig vente med 3D-kanaler. Således giver udviklingsdirektør Anders Blauenfeldt fra Yousee over for branchebladet AudioVisuelleMedier udtryk for, at Yousee lige nu har fuldt fokus på overgangen til HD-kanaler.

"3D er ikke noget, vi efterspørger i nogen særlig grad. Vores vigtigste opgave lige nu er overgang til HD på alle kanaler. Men hvis der i løbet af 2011 opstår en mulighed for en 3D-kanal, vil vi overveje det," siger Anders Blauenfeldt.

Samme holdning møder man hos Claus Bretton-Meyer, der er administrerende direktør for TV 2 Sport A/S.

"Erfaringerne med HD-tv viser, at kunderne først og fremmest er interesserede i indholdet. De vil hellere have mere og bedre indhold på de eksisterende kanaler end mindre indhold i HD eller 3D," siger TV2-direktøren til AudioVisuelleMedier.

Brillerne blokerer

Og så er 3D-brillerne en hæmsko.

"Brillerne er en kæmpe barriere, som man ikke kan se bort fra. Jeg tror ikke på, at kunderne kan overtales til, at de skal se tv med særlige briller," siger Anders Blauenfeldt til AudioVisuelle Medier.

Læs også: 3D-objektiv til kompaktkamera

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.