Læder i luksusklassen

Hang til kvalitet, luksus og håndværk, som ikke alle har - endnu? Lædervarefirmaet Ettinger laver fine håndsyede punge, tasker og tilbehør til kongelige og kvalitetsbevidste kunder. I Japan, hvor luksusvarer har gudestatus, er det 80-årige ærkebritiske mærke på vej mod stjernestatus.

Artiklens øverste billede
Lædervarer fra Ettinger er kendetegnet ved godt håndværk.

London

Der er luksus, og så er der mode. Det sidste kan sagtens være luksuriøst og tilsvarende kostbart, som f.eks. en taske fra Mulberry eller Louis Vuitton. Men for kendere af dyre ting og sager er der milevid forskel på en læderpung fra Mulberry og en tilsvarende fra Dunhill, Smythsons - eller fra det lige så britiske Ettinger, som få herhjemme endnu har hørt om, men som er et bud på en anderledes julegaveidé til ham eller hende, der har næsten alt.

»Luksusvarer er kendetegnede ved, at der er gjort brug af de ypperste råmaterialer og det bedste håndværk, og at de ikke er for tilgængelige. For få år siden bekymrede folk sig ikke om, hvor mærkevarer var produceret. Men tiderne er skiftet. Flere og flere lægger vægt på høj kvalitet, autenticitet og tidløshed, og det kommer mindre kendte luksusmærker som vores til gode,« siger Robert Ettinger.

Han er adm. direktør hos Ettinger, et lædervarefirma, der blev grundlagt i 1930'erne af Robert Ettingers far, og som stadig som kun ganske få andre europæiske lædervareproducenter producerer eksklusive punge, tasker, bælter mm. made in Britain bl.a. ved hjælp af håndarbejdet fra 40 hjemmesyersker i Birmingham-området.

Autenticitet

Jyllands-Postens medarbejder har besøgt firmaets beskedne hovedkontor i den landsbylignende London-bydel Putney for at høre mere om og se nærmere på en ny trend for luksusvarer.

»Luksusvarer, der udstråler autenticitet, godt håndværk og tidløshed, er kommet mere i fokus som følge af den økonomiske nedtur og luksusmærkernes statustab i takt med deres øgede tilgængelighed for stadig flere forbrugere,« siger Robert Ettinger.

Under et besøg hos en af sine 300 Ettinger-forhandlere for nylig mødte Robert Ettinger en mand i 25-års-alderen, som købte en af firmaets punge, der står i ca. 1.500 kr.

»Da jeg spurgte ham, hvorfor han valgte en pung fra os, svarede han, at han ville have noget, der kunne holde i 10 år, som var god kvalitet og ægte britisk,« siger Robert Ettinger. Efterspørgslen efter varer med kvalitet, historie og autenticitet oplever han dog tydeligst i Tokyo, hvor Ettinger netop har åbnet sin første egen butik.

»I Japan spiller mærkevarer og ydre statussymboler en meget større rolle end alle andre steder, og det gælder, uanset om kunderne er 18 eller 80 år. Japanerne er vilde med mindre, mere ukendte luksusmærker, så da jeg og min hustru for nylig besøgte Tokyo med en prototype på en ny dame- og herretaske, blev vi stoppet flere gange på gaden og spurgt, hvor taskerne kom fra,« fortæller Robert Ettinger.

Europa på vej

Han mener, at bølgen vil brede sig til Europa.

Derfor har han de senere år speedet op for Ettingers produktudvikling med flere nye lædervareserier plus annoncer og produktplacering i bl.a. Financial Times og Monocle.

»Tidligere producerede vi primært ting for andre, bl.a. for Harrods og Coach, men da vi i 1996 fik vores Royal Warrant (kgl. hofleverandør-tilladelse, red.), var det et skulderklap og en blåstempling, som gav os mod på at udvikle flere ting i eget navn,« siger Robert Ettinger.

Ekspansion

Firmaet holder dog fast i et mangeårigt parløb om en serie lædervarer for luksusbilmærket Bentley og en kollektion af stoftasker, nylonpunge og souvenir - alt made in China eller India - for Wimbledontennisturneringen.

Sideløbende er firmaet i gang med en ekspansion, hvor kun få ting er hellige bortset fra den høje håndværksmæssige kvalitet.

Man har lanceret en onlineshop, åbnet butik i Tokyo og overvejer endnu en i London. Ettinger har bare i år lanceret to nye lædervareserier og sætter stadig mere blus under markedsføringskedlen.

Robert Ettinger vil heller ikke afvise, at han om nogle år vil sende f.eks. dametasker på gaden med mere modepræg end den 70 år gamle nuværende taskeserie, som er blandt Ettingers bestsellere.

Både på denne side af jorden og i mærkevareparadiset Japan.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.