Mens vi venter på elbilerne

Elbiler med fornuftig rækkevidde er ikke lige om hjørnet. Først kommer de såkaldte plug-in hybrid-biler, der kan lades via en stikkontakt, og som kan fortsætte på benzin, når batteriet er tomt. Toyota er klar med teknikken i 2012.

Artiklens øverste billede
Plug-in-udgaven af Toyota Prius ligner til forveksling den almindelige Toyota Prius. På ren el-drift kan bilen nå en topfart på 100 km/t. Efter 20 km slår bilen automatisk over til almindelig hybrid-drift, hvor en 1,8 liter motor tager over, og så er Prius en konventionel hybridbil.

Ren eldrift i byen til kortere ture og hybridbil med benzinmotor, når turen er længere.

Det er i grove træk den løsning, som Toyota inden så længe vil tilbyde køberne. Lanceringen vil ske i 2012. På hvilke markeder er endnu uvist, men mon ikke af Californien får den første stak biler.

Populært sagt har man taget den nuværende Toyota Prius og forsynet den med et genopladeligt batteri, der med en almindelig stikkontakt på 1,5 timer kan oplades til at give en rækkevidde på 20 km på ren eldrift. Forleden havde Toyota premiere på et større forsøg, der over hele verden tæller 600 håndbyggede ”Toyota Prius Plug-In Hybrid”, som bilen retteligt kaldes. Alene i Europa skal 200 styk ud at rulle for at skaffe viden om, hvordan teknikken opfører sig i den virkelige verden langt fra Toyota ingeniører iført hvide handsker. I Danmark skal to biler testes af blandt andre århusvirksomheden, NRGi.

Tyst på strøm

Oplevelsen på eldrift alene er en positiv oplevelse, i bilen, der bygger på den nuværende Toyota Prius. Vi lægger ud i Strasbourgs mylder af cyklister og fodgængere i ren batteri-mode. Og her er bilen så lydløs, at man skal være opmærksom på, at cykler og fodgængere først meget sent er klar over ens tilstedeværelse. Bilen trækker fornuftigt på ren strøm. Og det øjeblik, du har brug for lidt mere power, starter benzinmotoren på et splitsekund og hjælper med at drive bilen, der er omkring 70 kilo tungere end en sædvanlig Toyota Prius.

Benzinmotoren på 1,8-liter kobler lige så hurtigt fra igen det øjeblik, du løfter speederen en anelse, og det er muligt at køre på ren strøm med hastigheder på op til 100 km/t. Med Prius Plug-In hybrid skifter Toyota batteriteknologi. Plug-in-versionen har litium-ion batterier modsat de cirka 2,3 mio. hybrid-biler, som Toyota har solgt siden 1997, der har nikkel-metal-batterier. Rent teknisk har man bygget teknikken op, så drivlinjen er delt i to dele. Den rene el-del, som man kan lade op og køre omkring 20 km på, er således forbeholdt opladning via stikkontakten. Det betyder, at bilen efter de 20 km slår over på hybrid-drift. Der er med andre ord ingen mulighed for at lade dette ’stikkontakt-batteri op blot ved, at man kører i bilen. De rene elbiler står dog over for store praktiske udfordringer. Der er således ingen europæisk standard for, hvordan stikket skal se ud. I øjeblikket diskuterer man fortsat en fælles europæisk standard, og man forventer først at være klar med en sådan med udgangen af 2011.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.