Smarte bagdøre skal give Opel succes

Opel satser stort med den kommende Meriva-model. Bilen er nemlig løftet i alle detaljer.

Artiklens øverste billede
Opel Meriva 1,4 Turbo Enjoy. Foto: Bilavisen

Kom ind i den varme trygge hule. Sådan kan oplevelsen af Opels nye familiebil, Meriva, beskrives. Takket være bagdøre, der er hængslet omvendt, indbyder bilens bagsæde i den grad til at blive brugt. Og har man først vænnet sig til en lidt ændret indstigning, er det svært at forstå, at ingen endnu har taget teknikken i brug i større stil.

Med til historien om de baghægslede døre hører, at den praktiske dørtype var meget udbredt frem til omkring 1950, og at Opels egen Kadett fra 1936 havde dem. En årrække var dørtypen dog forbudt, og det var først i 2006, at reglerne blev ændret, hvilket stort set kun Rolls Royce har benyttet sig af i en nyere konstruktion.

Opel har døbt deres for FlexDoors, og de åbner uafhængigt af hinanden, fordi bilen har en B-stolpe i midten. Internt hos Opel har de anderledes døre været en udfordring, men allerede meget tidligt i designet af den nye Meriva blev det lagt fast, at man ville forsøge

et gennembrud med dem. I en årrække havde man derfor specialbyggede prototyper af den gamle Meriva kørende med en ny baghængslet bagdør i den ene side - og konventionel dør i den anden - for få praktiske erfaringer.

Vi tror, at Opel får stor succes hos mange familier med Meriva. Det er blevet meget lettere at hoppe ud og ind af bagsædet, og mere skånsomt for ryggen at placere børn i barnestole, uden at skulle vride kroppen med en bletung-baby i favnen.

Risikoen for at dørene ikke kan åbnes under kørslen, skal være 100 procent børne- og idiotsikker. Den udfordring har Opel løst ved, at de låser allerede ved fire km/t. Desuden har man tilføjet et lille grønt lys ved det indvendige dørhåndtag. Når det lyser, kan døren åbnes indefra, med mindre den elektroniske børnelås er aktiveret.

Potentiale

Den højere siddeposition i kabinen betyder, at de fleste kan træde ud af bilen uden at skulle bruge kræfter på at rejse sig op samtidig. Dermed har bilen også meget senior-potentiale.

Den første Meriva kom i 2003, og her var Opel først med en lille funktionel biltype, der siden har dannet klasse med repræsentanter fra de fleste store bilfabrikker. Målet med den nye Meriva har været at tilføje mere design, bedre udstyr og en mere luksuriøs fornemmelse. Dermed er bilen langt mere end blot 2.generation. Derfor kan det undre, at man holder fast i navnet.

En årsag kan dog være, at den udgående Meriva er solgt i over 1 mio. eksemplarer og flere gange har toppet listerne over biler med færrest fejl. Meriva er vokset i størrelse, og bilen på 4,29 meter har fået 15 millimeter længere akselafstand. Den er stadig mindre mellem hjulene end den nye 5-dørs Astra-model, men bagsædet er langt mere funktionelt, så jeg tror, at mange børnefamilier vil tage en Meriva frem for en Astra.

Langt de fleste dele i kabinen er da også hentet fra netop Astra, og det er intet dårligt ophav. Fornemmelsen på forsæderne er lys og venlig med udsigt til et relativt lavt instrumentbord med gearstangen fint placeret i midten og løftet højt. Ingen nye Opel modeller uden et nyt last/opbevaringssystem, og Meriva er ingen undtagelse.

Nyheden er en skinne i aluminium der går fra for til bag i bilen. På dette kan et armlæn med indbygget aflæggeplads monteres, og det kan så forskydes frem og tilbage mellem for- og bagsæde. Meget fikst og kun muligt, fordi bilen som standard har elektrisk P-bremse. Systemet hedder FlexRail og er standard fra Meriva med såkaldt Enjoy-udstyr.

Bagsædet i Meriva gør det muligt at rykke de to yderste sæder ind mod midten og lidt bagud i en mere glidende bevægelse end på forgængeren. Det betyder, at der enten er bedre plads til to personer, og lidt mindre bagagerum, eller plads til tre og mere plads i bagagerummet.

Sæderyglænet på bagsæderne kan foldes nemt ned ved at trække i en rem og dermed give plads til op til 1500 liter bagage. Bagsædet sidder en anelse højere end forsæderne – lidt som i et teater eller biograf, det giver bedre udsyn. Med ryglænet oppe er der fornuftige 400 liter til bagage

Tyst og komfortabel

Teknikken i undervognen er hentet fra Zafira, det giver en oplevelse af tyngde i den nye Meriva, der på motorvej ikke lader meget støj slippe ind til passagererne. Styringen er også markant bedre end i forgængeren.

Vi prøver Meriva med en nyudviklet 1,4-liters benzin-maskine og 120 hk, der forventes at blive den mest solgte model i Danmark. Den klarer 16,4 km/l og starter fra små 229.000 kroner i basis-versionen Essentia, der byder på det mest grundlæggende udstyr, mens du skal op i den 15.000 kroner dyrere Enjoy for at få aircondition. De penge er givet godt ud, for ud over det praktiske Flexirail-system følger bl.a. også fartpilot, CD-radio med infodisplay og varme i forsæderne.

Motoren fås også med højere turbotryk og 140 hk. Med de 20 heste ekstra følger også en 6-trins gearkasse, og selv om det nok sænker støjen endnu mere, tror jeg, at de fleste vil spare pengene og vælge versionen med 1,4 og 120 hestekræfter. Den gør bilen letkørt uden nogen form for turbo-tøven og vil række til langt de fleste behov. De sparede 15.000 kroner i forhold til versionen med 20 hk mere kan så bruges på den smarte cykelholder, FlexFix, hvor to cykler kan anbringes på en holder, der trækkes ud fra bilens bagkofanger.

På dieselfronten byder Meriva på en 1,3’er på 75 hk, der klarer 20,4 km/l og en 1,7’er med 110 hk, der går 15,6 km/l. Den mindste, der starter fra 236.000 kroner, får senere følge af en mere økonomisk Ecoflex på 95 hk. Den nye Opel Meriva lander herhjemme til juni.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.