Spændvidde på kinesisk motorshow

Kina er verdens største og hurtigst voksende bilmarked. Det sætter sit præg på motorshowet i Bejing, som byder på masser af eksklusive Kina-modeller fra de vestlige bilfabrikker.

Artiklens øverste billede
BMW's nye velkørende 5-serie søsættes nu i en ekstra lang version, som har verdenspremiere i Beijing. Modellen, som er skræddersyet til det kinesiske marked, fremstilles lokalt på det tyske mærkes fabrik i Shenyang. Den får følgeskab af en forlænget Mercedes E-klasse. Foto: Bilavisen

Bredden i udbuddet og mangfoldigheden er enorm på det kinesiske Bejing Motorshow, som åbnede i mandag den 26. april.

Riget i Midten har nemlig på få år udviklet sig til verdens største og hurtigst voksende bilmarked, og det sætter sit præg i de store messehaller i landets hovedstad. Her bliver længere og længere mellem de tarvelige Kina-kopier af vestlige modeller. Rampelyset er derimod erobret af de vestlige fabrikker selv, som bruger opmærksomheden til at søsætte nye konceptbiler og specielle skræddersyede Kina-modeller.

Ikke mindst biler i super-luksus-klassen, der er rettet mod de mange tusinde nyrige kinesere, der sætter en dyd i at skilte med deres velstand. Derfor er der i år også ekstra mange forlængede limousiner. Tag bare XL-udgaver af modeller som Mercedes E-klasse og BMW 5, mens eksklusive modeller som VW Phaeton og Maybach pludselig oplever deres anden ungdom i faceliftede versioner.

Ford er på banen med det meget spændende Start Concept, som er et bud på fremtidens bybil. Designerne har fra starten lagt vægt på enkle linjer uden støj. Og Ford lægger skjuler ikke, at inspirationskilder er ikoner som Porsche 356 Speedster og Alfa Romeo Zagato SZ.

Mens det er usikkert, om konceptbilen kommer i produktion, så vil den motor den vises med snart være en realitet. Det drejer sig om en ny trecylindret sparemotor på 1,0 liter. Den har samme effekt som en 1,6 liters motor, men udleder under 100 gram CO2/ km, hvilket burde pege på en brændstoføkonomi omkring 28 km/l. Kineserne kan også selv.

De lokale fabrikker har i år designstudier og modeller på podierne, som i stadig højere grad byder på selvstændigt moderne design. Især når vi taler elbiler, bobler det i krogene. Senest har Better Place, der er på vej i Danmark, indgået et samarbejde med den kinesiske bilfabrik, Chery. Det er meget relevant, da de kinesiske storbyer er ved at blive kvalt i skidt i møg. Vi kommer helt sikkert til at se mere fra kineserne på den el-teknologiske front.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.