Nu ruller bommen

Artiklens øverste billede
BEKVEMT OG SIKKERT - Med en rullebom kan sætning, bjærgning og rebning foregå fra cockpittet, uden der skal folk på dækket.

For nogle år siden havde tursejlere altid storsejlet til at flyde på dækket i forbindelse med sætning eller bjærgning. Efterhånden har mange fået lazy-jacks, og på den måde undgås det værste rod på dækket. Men alle sejlere står stadig med den opgave, der går ud på enten at tage sejlet helt af eller at lægge det sammen på bommen når man kommer i havn og derefter montere en bompresenning. Hvis man gerne vil slippe for at bruge tid og kræfter på det, er et rullestorsejl vejen frem.

Der er to muligheder for at rulle sejlet – den ene er at rulle det i masten, den anden at rulle det i bommen. Der er en tendens til at tursejlere vælger at rulle i masten. Det er den billigste løsning, men den begrænser samtidig storsejlets effektivitet, da man er afskåret fra at bruge vandrette gennemgående sejlpinde, som kan støtte kappen. Og netop ønsket om et effektivt storsejl er det, der ligger til grund for at kapsejlere foretrækker et rullesystem, hvor storsejlet rulles i bommen.

I begge tilfælde slipper man for at gå på dækket for at f.eks. at fjerne sejsinger imens man er på åbent vand. Alt kan ordnes og betjenes fra cockpittet – det er ikke alene mere bekvemt, det reducerer også risikoen for at man bliver ramt af bommen eller falder overbord.

Ruller på en akse

Vi fokuserer her på rullebommen – i en senere artikel vil vi gennemgå fordele og ulemper ved en rullemast. Princippet med en rullebom er enkelt: sejlet rulles op på en akse, der sidder monteret inde i bommen. Det princip er kendt helt tilbage fra træbådenes tid, hvor man i mange tilfælde rullede storsejlet op omkring bommen, når man skulle rebe. Den moderne rullebom lægger ikke nogen begrænsninger på muligheden for at inddrage de seneste landvindinger med eksotiske dugtyper, gennemgående sejlpinde og en stor kappe på sejlet. Der er med andre ord ingen forskel på ydelsen af et sejl, der er lavet til en rullebom og ét der er lavet til at skulle sidde på en gængs bom. Samtidig fungerer rullebommen, så man fjerner dybden i forbindelse med, at der rebes.

En rullebom kan eftermonteres og prisen varierer i udgangspunktet mellem kr. 40.000 og kr. 140.000.

bbc@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.