På gastebud

Adela er smuk. Et af verdens smukkeste sejlskibe. Hun ejes af en amerikansk oliemilliardær og når skonnerten stiller op til kapsejlads, er der som regel danskere ombord.

Artiklens øverste billede

Adela sejles normalt af en besætning på 12 mand. Til kapsejlads øges mandskabet imidlertid betragteligt. Det er ganske enkelt nødvendigt at have mange hænder ombord, hvis det store skib skal presses til det yderste.

Og det er lige nøjagtig det, man går efter på Adela: under kapsejlads er der 31 mand påmønstret, som har hver sit veldefinerede område at passe, og de knokler. Der skal nemlig arbejdes virkelig hårdt, når man sejler om kap i en skonnert.

Først lægges taktikken. Så måles linien grundigt, herefter finder man ud af i hvilken ende, der er størst startfordel. Op til og under starten presses der på for at opnå den bedst mulige start. Og efter starten vender man på de vindspring, der nu engang skal vendes på, for at man kommer bedst muligt op ad banen.

Så hvis man er alt for mageligt anlagt, skal man ikke satse på en karriere som gast på Adela.

Bådens størrelse gør arbejdet ekstra hårdt. At sejle en skonnert er ikke ligesom at sejle en lystbåd på 30 - 40 fod. En skonnert af Adelas størrelse er stor og tung og derfor er alting ombord også stort og tungt at arbejde med. Adela er ganske vist rigget som en moderne kapsejladsbåd . Men selvom spillene er store og tovværket løber, så det giver mindst mulig friktion, er det nærmest forbeholdt de, der faldt i gryden som børn at hale et forsejl effektivt hjem efter en vending.

Det er særlig, når det for alvor begynder at blæse, at det bliver rigtig hårdt. Gasterne ombord er stort set alle dygtige sejlere. Hovedreglen er også, at de har en hel del erfaring fra større både på 50 fod og opefter.

Dansk islæt

Adela er amerikansk, men alligevel er der som hovedregel en hel del danskere ombord. »Det er hårdt,« bekræfter Lars Vestergaard, der trimmer forsejl ombord. »Vi er totalt mørbankede efter en dag på vandet - især når det blæser naturligvis. Så når vi kommer i land, er vi ikke mange sure sild værd. Nogle af de kapsejladser vi deltager i, løber over en lille uge. Hvis der er vind mere eller mindre hele ugen, skal vi nærmest 14 dage på rekreation bagefter. Og så har Mr. Lindemann (den amerikanske ejer) oven i købet gjort alt, hvad der kunne gøres, for at båden skal være så let som muligt. Der er ikke sparet på det felt overhovedet, men det er der nu i øvrigt ikke nogen steder ombord«.

»Man overraskes en lille smule af det store tryk, der er på sejl, skøder og fald, når man knokler rundt derude«, udbygger Morten Jensen, der ligeledes trimmer forsejl. »Særligt fordi vi véd, hvor meget der egentlig er gjort for at vægtoptimere. Sejlene er lavet så lette, som det er muligt. Det koster naturligvis lidt på holdbarheden, men det giver en lille smule ekstra fartoverskud og det er det, der tæller ombord hos os. Skøder og blokke er også valgt med henblik på kapsejlads. Så bl.a. på grund af det sejler Adela rigtig, rigtig stærkt i sammenligning med skibe, der ikke har været igennem den samme optimering«.

Brækket kraveben

De voldsomme kræfter i rig og sejl i kombination med USA's specielle retssystem er en af grundene til, at Adelas kapsejlende besætning ikke alene består af amerikanere.

»På et tidspunkt var der en ung amerikaner ombord, som brækkede kravebenet«, fortæller en tredje dansker, Troels Vester, der arbejder med agterstag og genakker. »Og som man næsten kan forvente det, når det er "over there", fulgte der et sagsanlæg i kølvandet på hændelsen. Det resulterede i at Mr. Lindemann måtte punge ud med en erstatning på 1.000.000 dollars. Så nu foretrækker han danskere og andre europæere ombord som gaster«.

Forlængelse

Efter søsætningen sejlede Lindemann nogle år i Adela, men han var ikke helt tilfreds med sejlegenskaberne. Så han søgte råd og i samarbejde med German Frers besluttede man at forlænge Adela. Skibet blev skåret over på midten og så byggede man fire meter ekstra til bådens længde. Det er lavet så perfekt at det er umuligt at se, hvor båden har været skilt ad og samlet igen, og det har også givet både ekstra højde og ekstra fart.

Man kunne godt forledes til at tro, at Adela, der er en smuk skonnert med klassiske linier, ville have en lidt adstadig og tilbageholdende adfærd på vandet. Men det er langt fra tilfældet. »Vi sejler for at vinde. Og derfor presser vi både os selv og vore konkurrenter fra start til slut. Det giver naturligvis nogle tætte situationer, men vi passer altid på ikke at komme ud i en kollision. Med et skib, der er så stort, vil det ikke alene kunne føre til omfattende materielle skader, det vil også være yderst farligt for besætningen«, siger Henrik Larsen, der trimmer agterstag ombord.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.