Den nøjsomme motor
I dieselmotoren antændes brændstoffet ikke ved hjælp af et tændrør. Det sker ved kompressionen, der er væsentligt højere end i en benzinmotor. Dieselolien sprøjtes i næsten alle nye motorer i forstøvet form direkte ind i brændkammeret. Denne er ikke styret af et spjæld som i benzinmotoren. Speederen regulerer i stedet sammen med den elektroniske motorstyring, den mængde dieselolie, der sprøjtes ind.
Ved delbelastning bliver er der typisk et stort luftoverskud, hvilket gør dieselmotoren meget brændstoføkonomisk - 20-40 pct. mere økonomisk end benzinmotoren.
Til gengæld må man acceptere mere motorstøj end med en benzinmotor - især i tomgang, men ellers er genen i moderne dieselmaskiner stærkt på retur. Årsagen til "dieselhakken", er lyden af de hårde forbrændinger, der har karakter af eksplosioner.
Trykladning giver endnu bedre resultater end blot dieselsystemet. Derfor ser man i dag stort set kun dieselmotorer med turbolader og intercooler.
Indholdet af CO, HC og NO x er væsentligt lavere end benzinmotorenes, hvorimod indholdet af partikler er problematisk for dieselmotorer uden partikelfilter.
Især fordi de skadelige stoffer i udstødningen binder sig til partiklerne og føres ned i lungerne, hvis de indåndes. us