Den nøjsomme motor

I dieselmotoren antændes brændstoffet ikke ved hjælp af et tændrør. Det sker ved kompressionen, der er væsentligt højere end i en benzinmotor. Dieselolien sprøjtes i næsten alle nye motorer i forstøvet form direkte ind i brændkammeret. Denne er ikke styret af et spjæld som i benzinmotoren. Speederen regulerer i stedet sammen med den elektroniske motorstyring, den mængde dieselolie, der sprøjtes ind.

Ved delbelastning bliver er der typisk et stort luftoverskud, hvilket gør dieselmotoren meget brændstoføkonomisk - 20-40 pct. mere økonomisk end benzinmotoren.

Til gengæld må man acceptere mere motorstøj end med en benzinmotor - især i tomgang, men ellers er genen i moderne dieselmaskiner stærkt på retur. Årsagen til "dieselhakken", er lyden af de hårde forbrændinger, der har karakter af eksplosioner.

Trykladning giver endnu bedre resultater end blot dieselsystemet. Derfor ser man i dag stort set kun dieselmotorer med turbolader og intercooler.

Indholdet af CO, HC og NO x er væsentligt lavere end benzinmotorenes, hvorimod indholdet af partikler er problematisk for dieselmotorer uden partikelfilter.

Især fordi de skadelige stoffer i udstødningen binder sig til partiklerne og føres ned i lungerne, hvis de indåndes. us

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.