Udligning
Hvis bilen altid kørte i en lige linje, og vejen var fuldstændig jævn, ville der ikke være brug for differentialer. Men biler drejer, og så skal højre og venstre hjul ikke tilbagelægge lige lange distancer og ruller med forskellig hastighed.
Til at udligne denne forskel mellem de trækkende hjul har man et differentiale, der består af et system af to tandhjul, der tillader de to drivaksler at rotere med forskellig hastighed.
Differentialet er uundværligt, men har den svaghed, at det fordeler motorkraften til det hjul, der snurrer lettest rundt - læs: står dårligst fast. Problemet kan løses med et spærredifferentiale, der helt eller delvist sammenlåser det trækkende hjulpar
Nyere løsninger kan have et system af snekkehjul (torsendifferentiale) eller væskesystem mellem en snes tætsiddende plader (viskosekobling).
Disse spærredifferentialer er i stand til at sende motorkraft til det hjul, der står bedst fast. Spærredifferentialer anvendes dog mest på firehjulstrukne køretøjer.
En enklere og vægtmæssig langt lettere metode til hindring af snurrende hjul uden greb er antispin. Antispin regulerer motorkraften eller bremser det spinnende hjul. Systemet anvender typisk samme sensorer som ABS bremserne og er i virkeligheden første trin på vejen fra ABS til ESP.
us