Under Wagners åg?

Får Lars von Triers afløser som instruktør på "Ringen" ikke lov at arbejde frit?

Tyranniserer festspilchef Wolfgang Wagner alle i Bayreuths festspilhus? Holdes den 80-årige instruktørdebutant Tankred Dorst nede af den 86-årige "mafiachef" Wagner? Er Wagners hyppige konstatering, at noget er "teknisk uladsiggørligt", kun et dække for, at han vil det anderledes?

Led Lars von Trier i virkeligheden under et dårligt arbejdsklima uden at kunne få tilstrækkelig hjælp? Var det derfor, at han forlod "Ringen" efter to års arbejde og to år før premieren?

Lars von Triers på disse sider beskrevne "aftrædelsesdokument" indeholder dog lige så lidt som andet, der hæver sig over rygteniveauet, noget, som tyder på et dårligt arbejdsklima mellem ham og Wagner. Derfor kan det godt have været vanskeligt. At sætte 14 timers musik i scene og affyre det hele på én gang er en både fysisk og psykisk belastning.

Hver eneste sommer inden festspilåbningen nedgøres den magtfulde gamle Wagner i dele af den tyske presse, som ønsker at latterliggøre familieklanen. Emnet er trods alt taknemmeligt.

Bundrekorden

En artikel i Welt am Sonntag i søndags er bundrekorden. Journalisten Christine Dössel mødte for første gang Tankred Dorst for snart to år siden, og da »kunne han endnu le.« Nu vil han ikke tale med hende om arbejdsgangen. I stedet tager Ursula Ehler, hans kone og medarbejder også i Bayreuth, telefonen, og hun »lyder stresset for ikke at sige: Schwer genervt.« Hendes nerver hænger med andre ord i laser. Videre: »Den, som i de sidste uger har mødt Dorst, fortæller om en mand, som virker træt, ja ligefrem udmattet og terroriseret.«

For journalisten er skurken Wolfgang Wagner, selvom hun ikke angiver et eneste reelt eksempel på det.

Hun er også rystet over, at kunstnerne i deres kontrakter med Bayreuth har skrevet under på, at de ikke må udtale sig om arbejdsgangen og nyopsætningen. Det er i virkeligheden en selvfølge på et teater at holde alt inden for murene før en premiere. I kampens hede vil der også altid være skænderier.

Tankred Dorst har skrevet en bog, "Die Fussspur der Götter" (Gudernes fodspor), som udkom i går, hvori han beskriver sine ideer om "Ringen". Her bliver der mulighed for at sammenholde ideer med virkeligheden på scenen.

Dorst har fortalt, at det bliver en opførelse, som foregår i vore dage. Wagners guder, halvguder og kæmper dukker op i vor civilisations randområder, i forfaldne huse og i viadukter. De er fremmede. Dorst er som Lars von Trier imod at trække politiske paralleller til vor tid. Også han er træt af at se Wotan med dokumentmappe.

john.christiansen@jp.dk

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.