Mere farve til kreativiteten

Et nyt kursusforløb skal give 15 langtidsledige indvandrere muligheden for at få en fod indenfor i den kreative branche.

Det mest eksotiske indslag på de danske reklamebureauer er nok den frokost, der ryger i de kreative ganer. Blandt de ansatte er langt de fleste nemlig etniske danskere. Det gælder også inden for webdesign, tv-produktion og en lang række andre kreative områder, mener Sebastian Overgaard og Pernille Skov, som står bag Creative Ghetto, der ønsker at ændre på dette.

Creative Ghetto er et kursusforløb på syv måneder for 15 langtidsledige indvandrere med kreative tilbøjeligheder, bosat i Københavns og Frederiksberg kommuner. I samarbejde med reklamebranchen vil kurset give deltagerne mulighed for at snuse til og arbejde for den kreative verden samt danne netværk.

»Vi vil gerne gøre noget for at hjælpe folk med indvandrerbaggrund, og netop i den kreative branche mangler der indvandrere,« forklarer projektdirektør Pernille Skov.

Kurset består af et introduktionsforløb på omkring to måneder, som skal ruste deltagerne til at tage livtag med den virkelige verden.

»Planen er, at de skal byde ind på opgaver for reklamebureauer, som de kan sætte på cv'et. Reklamebranchen er god, fordi processerne er hurtige, og de kan risikere, at de laver noget, der er så fedt, at det bliver realiseret,« siger Pernille Skov.

Eftertragtet vare

Og indvandrerne er tilsyneladende en eftertragtet vare. Reklamebureauet Outbox er et af de bureauer, der har meldt sig som samarbejdspartner i projektet. Kreativ direktør Anders Larsen øjner to fordele ved Creative Ghetto:

»Vores kunder har også nydanskere som målgruppe, og vi har brug for indsigt i deres væremåde og tankegang for at kommunikere bredt til forbrugerne. Derudover har vi som reklamebureau en enorm stor indflydelse på folks holdninger og også et ansvar i forhold til integrationen. Ved at ansætte folk med indsigt i indvandrerkulturen og bruge dem til at udvikle kampagner er vi med til at påvirke den måde, hvorpå man tænker på indvandrere,« mener han.

Anders Larsen regner med, at kurset kan føre til i hvert fald én ansættelse hos Outbox, mens Pernille Skov mener, at der samlet set vil være jobmuligheder for alle kursets deltagere.

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.