Syltede parkeringshuse

DET GÅR RIGTIG godt for de københavnske parkeringsvagter. De formelig skovler penge ind til kommunekassen. Det skal man som borger i København naturligvis ikke beklage.

Mere ærgerligt er det selvfølgelig, hvis man er en af de bilister, der hver dag må kæmpe for at finde et sted at parkere sin bil, fordi samme kommune kun har opfyldt den ene del af sin forpligtelse over for bilisterne.

FOR MENS DET går glimrende med at få nedlagt parkeringspladser på gadeplan, kniber det betydeligt mere med at klare den anden del, nemlig de parkeringshuse og kældre, der skulle fungere som de helt nødvendige afløsere for parkeringspladserne. Her har man i årevis syltet sagen i Borgerrepræsentationen, sådan som man har for vane med alle større spørgsmål. Vi nævner i flæng: en overordnet plan for byens infrastruktur, en ordentlig forbindelse til Operaen, en havnetunnel, udbygning af Metroen, renovering af skoler, idrætsanlæg og plejehjem, en plan for integrationen - og altså også parkeringshuse og -kældre. Det er mange år for sent, at der nu omsider er kommet en helhedsplan for de næste 10 år.

I mellemtiden har parkeringsvagterne haft så travlt, at deres arbejdskvote netop er blevet sat op. Hver parkeringsvagt skal nu i snit udskrive 7,5 i stedet for 7 parkeringsbøder hver dag. Næppe et problem for de flittige vagter, der allerede sidste år udskrev 22.000 bøder mere end forventet. Noget tyder altså på, at enten er bilisterne nogle dovne hunde, der bare parkerer deres biler, hvor det passer dem, eller også er der tale om et reelt parkeringsproblem, som politikerne bør løse hurtigst muligt. Men det har selvfølgelig været svært at tage sig sammen, når bødepengene samtidig klingede så dejligt i kassen.

NATURLIGVIS er der ikke noget at betænke sig på. Få bygget de relevante parkeringsanlæg, f.eks. under Vesterbrogade - omlæg trafikken ved samme lejlighed, og før den neden under gadeplan, så området ved Tivoli og Rådhuspladsen bliver bilfrit - og alle de andre steder i byen, hvor behovet råber til himlen. Så slipper vi for parkerede biler på gaderne med bedre plads og større trafiksikkerhed til følge. Måske kunne der endda ved samme lejlighed etableres nogle af de cykelstier, som byen også råber på.

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.