Video reducerer overfald

Antallet af voldsepisoder mod S-togsrevisorer er faldet med 45 pct. efter indførelsen af overvågning.

Videoovervågningen i de københavnske S-tog virker præventivt. Det kan man konstatere ved at læse tallene for overfald på S-togsrevisorer, som på to år er faldet med 45 pct. fra 74 tilfælde i 2003 til 40 i 2005. I det første halvår af 2006 er der kun anmeldt 15 overfald. Holder den udvikling, vil det samlede antal af overfald på tre år være faldet med 60 pct.

»Der er ingen tvivl om, at videoovervågningen har en præventiv effekt, og det får folk til at tænke sig om en ekstra gang. Derfor er vi rigtig glade for overvågningen, som også kommer kunderne til gode. De kan føle sig mere sikre,« siger Henrik Thomsen, som er servicechef i DSB S-tog.

Hos Københavns Politi har man også bidt mærke i det faldende antal voldelige overfald i S-togene. Her har man ingen tal, men oplevelsen er den samme som hos DSB.

»Det er også vores opfattelse, at der ikke er så mange episoder som tidligere,« siger kriminalinspektør Per Leo Jepsen fra Station City på Halmtorvet.

Så sent som i weekenden brugte politiet overvågningskameraerne fra Nørreport Station til at identificere den ene af to unge, som søndag morgen skubbede en sagesløs ung mand ud på skinnerne og sparkede ham, da han forsøgte at kravle op. Kun en hurtig reaktion fra føreren af det S-tog, som var på vej ind på perronen, afværgede tragedien. Manden slap med forskrækkelsen.

Det er imidlertid langt fra første gang, at politiet har brugt DSB's overvågningskameraer. Siden nytår har politiet besøgt DSB's to overvågningscentraler i alt 310 gange, og ofte kommer politiet forbi for at kigge på billeder flere gange om dagen.

Hos DSB bruger man ikke kun overvågningen til at opklare voldssager. I forbindelse med store begivenheder som Grøn Koncert og fodboldkampe kan ansatte holde et vågent øje med stationer med et ekstra stort pres på.

»Står der mange folk og venter på en perron, kan vi kontakte føreren af et gennemkørende tog og bede ham standse ekstraordinært for at samle passagerer op,« forklarer toginstruktør Morten Christiansen, som er gruppeleder for S-togsrevisorerne.

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.